CASA C-101 - flyvere.dk

Ejército del Aire CASA C-101 Aviojet. Foto: Wikimedia commons.

CASA C-101 Aviojet

CASA C-101 Aviojet er et spansk trænings- og let angrebs jet fly udviklet og produceret af den spanske flyproducent Construcciones Aeronáuticas SA (CASA) i midten af 1970’erne.

Flyet blev udviklet som både et trænings- og uddannelsesfly, og som et let angrebsfly.

Flyet ligner mange andre træningsfly fra samme periode, f.eks. BAE Systems Hawk og Dassault/Dornier Alpha Jet.

Casa-flyet har dog ikke helt det samme flydesign eller de samme flyveegenskaber som Hawk og Alpha Jet.

Hvor både Hawk og Alpha Jet har et swept wing vingedesign, der har C-101 har et lige (straight) vingedesign.

Flyet har desuden mere begrænsede bevæbningsmuligheder i forhold til andre lette angrebsfly.

Der blev fremstillet i alt fire prototyper, der gik på vingerne i løbet af juni måned i 1977.

Egentlige test flyvninger begyndte først et år senere, da flyet viste sig at have en del stabilitetsproblemer i luften.

Det spanske luftvåben Ejército del Aire bestilte 88 eksemplarer af flyet, og de første fly blev indsat i aktiv tjeneste i marts 1980.

Adskillige havarier

Der har været i alt 34 havarier med CASA C-101 Aviojet fly. 1

Det spanske luftvåben har haft 20 havarier, det jordanske luftvåben 10 og det chilenske luftvåben har haft 3 og det honduranske luftvåben har haft et enkelt havari med C-101 Aviojet.

Et C-101 fly styrtede om morgenen d. 26. august 2019 ned ud for Manga de Mar Menor i det syd-østlige Spanien.

Forlydender berettede først om at piloten havde nået at skyde sig ud med katapultsæde og at han havde overlevet styrtet.

Senere har flere medier rejst tvivl om hvorvidt piloten overlevede styrtet og det er senere blevet bekræftet at piloten ikke overlevede styrtet.

Patrulla Águila – foto: wikimedia.

Patrulla Águila

Flyet og piloten tilhørte det spanske luftvåbens opvisningshold Patrulla Águila (Eagle Patrol).

Patrulla Águila flyver i alt syv CASA C-101 Aviojet fly.

Teamet er kendt for sine formationslandinger og for som de eneste at benytte gul røg ved opvisningsflyvninger.

1: Kilde: aviation-safety.net

Specifikationer:

Producent:CASA
Produktionsår:1977 - 1983
Besætning:1 + 1
Længde:12,5 m
Vingefang:10,6 m
Højde:4,25 m
Vægt:5.600 kg
Max. vægt:5.600 kg
Motor: 1 × Honeywell TFE731-5-1J turbofan
Max. hastighed:769 - 834 km/t
Rækkevidde:519 km. / 2000 km.
Flyvehøjde:12.800 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII