Dassault Falcon 50 - flyvere.dk

Global Jet Luxembourg Dassault Falcon 50 2007. Foto: Pedro Aragão. CC BY-SA 3.0 .

Dassault Falcon 50

Dassault Falcon 50 er et langtrækkende tre motoret fransk business tri-jet passagerfly i såkaldt super midsize udviklet og produceret i begyndelsen af 1970’erne af Dassault Aviation i Paris i Frankrig.

Betegnelsen super mid-size indikerer, at flyet har en (lille) wide-body kabine, er langtrækkende og kan flyve hurtigt i stor højde.

Falcon 50 er et tri-jet business jet med et (klassisk) S-kanal luftindtag til den centrale motor.

Flyet har samme fuselage-tværsnit og samme kapacitet som den to-motorede Dassault Falcon 20, men har et såkaldt transonic area rule design, der blandt andet inkluderer et mere avanceret vingedesign.

Den første Dassault Falcon 50 prototype fløj første gang den 7. november 1976.

Flyet blev certificeret af de franske luftfartsmyndigheder i februar 1979 og af det amerikanske FAA i marts 1979.

Dassault udviklede efterfølgende Gardian 50 versionen, der er beregnet til overvågnings- og miljøbeskyttelsesopgaver.

I begyndelsen af 1990’erne kom en opdateret version af flyet, Falcon 50EX, der fløj første gang i 1996.

Falcon 50EX har bedre Garrett TFE 731-40 motorer, en APU som standard udstyr og andre forbedringer, der tilføjer yderligere rækkevidde til flyet.

Den sidste Falcon 50EX blev bygget i slutningen af ​​2007 og leveret i begyndelsen af ​​2008.

Dassault har udviklet High Mach blended winglets til Falcon 50 & 50EX som et eftermonteringssæt.

Efterfølgerne til Falcon 50 er Falcon 7X og Falcon 900 med en større skrog og det samme tri-jet konfiguration.

Specifikationer:

Producent:Dassault Aviation
Produktionsår:1976 - 2008
Antal produceret:352
Besætning:2 (cockpit)
Passagerer:8 - 9
Længde:18,52 m
Kabine bredde:1,86 m.
Vingefang:18,86 m
Vinge areal:46,83 m2
Højde: (haleror)6,98 m
Max. Takeoff Weight:17.600 kg
Max hastighed:870 km/t
Rækkevidde:5.830 km
Motorer:3 × Garrett TFE731 turbofan

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII