Dassault Mirage IV - flyvere.dk

Armée de l'air Dassault Mirage IVP RIAT 2000. Foto: Mike Freer - Touchdown-aviation. GNU.

Dassault Mirage IV

Dassault Mirage IV var et fransk to-motoret strategisk supersonisk jet bombefly, der blev udviklet i 1950’erne og produceret fra 1963 til 1968 af Dassault Aviation i Frankrig.

Mirage IV indgik frem til 1996 i de franske atomafskrækkelsesstyrker Force de Frappe, der inkluderede atomslagstyrker fra den franske flåde, hær og flyvevåben.

Flyet var i aktiv tjeneste i det franske flyvevåben frem til 2005, hvor det blev helt udfaset.

Fra 1996 overgik flyet til en mindre offensiv rolle som rekognonsceringsfly for det franske militær.

Det var et populært fly blandt flyets piloter og ground crews, der var nemt at flyve og ikke krævede megen vedligholdelse.

Frankrigs atomslagstyrke i luften

Efter 2. verdenskrig besluttede den daværende franske regering at Frankrig måtte udvikle sin egen atomslagstyrke.

I begyndelsen af 1950’erne indledte Frankrig et massivt udviklingsprogram af atomvåben til det fransek militær.

Det franske flyvevåben havde på det tidspunkt ikke fly, der kunne frembringe atomvåben.

I 1956 udsendte den franske regering en specifikation på et supersonisk højhastigheds angrebs- og bombefly, der kunne frembringe en op til tre tons tung atombombe på ikke over 5,2 meters længde.

Flyet skulle have en aktionsradius på mindst 2.000 kilometer uden optankning i luften, men skulle kunne udføre lufttankning.

Tre franske flyproducenter Sud Aviation, Nord Aviation og Dassault Aviation bød på projektet.

I 1957 valgte den franske regering Dassaults projekt, der var baseret på Dassaults forslag til en to-motoret nat-jager variant af Dassaults Dassault Mirage III kampfly.

Den første prototype Mirage IV 01 lignede, på trods af størrelsen og de to motorer, Mirage III nærmest til forveksling.

Begge fly havde deltavingedesign og haleror uden vinger.

Men Mirage IV var et langt mere avanceret fly, der var bygget af nyere materialer og som anvendte nyere teknologier end Mirage III.

Supersonisk cruise ved Le Bourget

Prototypen skulle bruges til at få erfaringer med supersonisk cruise-flyvning over lang tid.

Den 17. juni 1959 fløj general Roland Glavany fra det franske flyvevåben Mirage IV 01 prototypen for første gang.

Allerede tre dage senere den 20. juni 1959 fløj Mirage IV 01 en opvisningsflyvning ved Paris Air Show Le Bourget.

Mirage IVA

Den umiddelbare succes med Mirage IV 01 prototypen førte til at den franske regering bestilte yderligere tre prototyper – denne gang i en ny og lidt større version; Mirage IVA.

I april 1960 bestilte den franske regering 50 eksemplarer af Mirage IVA.

Efter en række vellykkede testflyvninger i 1962 – 1963, hvor der øvedes simulerede atombombe angreb over Algeriet i Nordafrika, blev de efterfølgende produktionseksemplarer af Mirage IVA udstyret med bombe- og navigations udstyr samt udstyr til lufttankning.

Den 7. december 1963 blev det færste Mirage IVA indsat i aktiv tjeneste.

Der blev i alt fremstillet 62 eksemplarer af Mirage IVA.

Specifikationer:

Producent:Dassault Aviation
Produktionsår:1963–1968
Antal produceret:62 + 4 prototyper
Besætning:2 (pilot/navigatør)
Længde:
23,49 meter
Vingefang:11,85 meter
Vinge areal:78 m2
Højde:5,40 meter
Tom vægt:14.500 kg
Max. startvægt:33.475 kg
Motor:2 × SNECMA Atar 9K-50 turbojet
Tophastighed:Mach 2.2 ~ 2.340 km/t
Rækkevidde:1.240 - 4.000 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII