Dassault Mirage IV var et fransk to-motoret strategisk supersonisk jet bombefly, der blev udviklet i 1950’erne og produceret fra 1963 til 1968 af Dassault Aviation i Frankrig.
Mirage IV indgik frem til 1996 i de franske atomslagstyrker Force de Frappe, der består af enheder fra den franske flåde, hær og flyvevåben.
Flyet var i aktiv tjeneste i det franske flyvevåben frem til 2005, hvor det blev helt udfaset.
Fra 1996 overgik flyet til en mindre offensiv rolle som rekognonsceringsfly for det franske militær.
Det var et populært fly blandt flyets piloter og ground crews, der var nemt at flyve og ikke krævede megen vedligholdelse.
Frankrigs atomslagstyrke i luften
Efter 2. verdenskrig besluttede den daværende franske regering at Frankrig måtte udvikle sin egen atomslagstyrke.
I begyndelsen af 1950’erne indledte Frankrig et massivt udviklingsprogram af atomvåben til det fransek militær.
Det franske flyvevåben havde på det tidspunkt ikke fly, der kunne frembringe atomvåben.
I 1956 udsendte den franske regering en specifikation på et supersonisk højhastigheds angrebs- og bombefly, der kunne frembringe en op til tre tons tung atombombe på ikke over 5,2 meters længde.
Flyet skulle have en aktionsradius på mindst 2.000 kilometer uden optankning i luften, men skulle kunne udføre lufttankning.
Tre franske flyproducenter Sud Aviation, Nord Aviation og Dassault Aviation bød på projektet.
I 1957 valgte den franske regering Dassaults projekt, der var baseret på Dassaults forslag til en to-motoret nat-jager variant af Dassaults Dassault Mirage III kampfly.
Den første prototype Mirage IV 01 lignede, på trods af størrelsen og de to motorer, Mirage III nærmest til forveksling.
Begge fly havde deltavingedesign og haleror uden vinger.
Men Mirage IV var et langt mere avanceret fly, der var bygget af nyere materialer og som anvendte nyere teknologier end Mirage III.
Supersonisk cruise
Prototypen skulle bruges til at få erfaringer med supersonisk cruise-flyvning over lang tid.
Den 17. juni 1959 fløj general Roland Glavany fra det franske flyvevåben Mirage IV 01 prototypen for første gang.
Allerede tre dage senere den 20. juni 1959 fløj Mirage IV 01 en opvisningsflyvning ved Paris Air Show Le Bourget.
Mirage IVA
Den umiddelbare succes med Mirage IV 01 prototypen førte til at den franske regering bestilte yderligere tre prototyper – denne gang i en ny og lidt større version; Mirage IVA.
I april 1960 bestilte den franske regering 50 eksemplarer af Mirage IVA.
Efter en række vellykkede testflyvninger i 1962 – 1963, hvor der øvedes simulerede atombombe angreb over Algeriet i Nordafrika, blev de efterfølgende produktionseksemplarer af Mirage IVA udstyret med bombe- og navigations udstyr samt udstyr til lufttankning.
Den 7. december 1963 blev det færste Mirage IVA indsat i aktiv tjeneste.
Der blev i alt fremstillet 62 eksemplarer af Mirage IVA.