Dassault Rafale - flyvere.dk

Det franske luftvåben Armée de l'Air et de l'Espace Dassault Rafale. Foto: Capt. Jason Smith, USAF. Public domain.

Dassault Rafale

Dassault Rafale (Fransk: ‘kastevind‘) er et to-motoret fransk multirolle deltavinge jet kampfly udviklet i 1980’erne og produceret af Dassault Aviation i Paris i Frankrig siden 2001.

Rafale er et meget manøvredygtigt fly med canards foran deltavingen, der øger flyets stabilitet og manøvredygtighed betydeligt.

Flyet er udviklet til at opfylde en lang række forskellige roller for et moderne kampfly.

Dassault kalder selv Rafale for et ‘omnirole‘ kampfly.

Flyet produceres i tre versioner:

Rafale C er en enkelt-sædet landbaseret version, Rafale B er en to-sædet landbaseret version og Rafale M er en enkelt-sædet hangarskibsbaseret version.

Canards

Ideen om stabiliserende canards foran vingen på et fly går helt tilbage til flyvningens start.

Brødrene Wrights Wright Flyer og den brasilianske flypioner Alberto Santos-Dumonts Santos-Dumont 14-bis biplan benyttede begge en slags canards.

Canards på et moderne kampfly så første gang dagens lys i 1967 på det svenske SAAB 37 Viggen kampfly.

Et fransk fly

Frankrig deltog i 1980’erne i det fælleseuropæiske kampfly projekt, Future European Fighter Aircraft, der mundede ud i udviklingen af Eurofighter Typhoon kampflyet.

På grund af uenighed om projektledelse og projektudvikling mellem Frankrig og de andre lande i projektet forlod Frankrig udviklingsprojektet om det fælleseuropæiske kampfly.

I stedet indledte Frankrig udviklingen af et rent fransk moderne kampfly.

Dassault Aviation præsenterede en prototype af Rafale flyet i 1986.

Stort set al teknologi og teknik på Rafale flyet er udviklet og produceret i Frankrig og meget af det er udviklet specifikt til Rafale flyet.

Rafale skulle oprindelig have været indsat i aktiv tjeneste ved de franske værn i midten af 1990’erne, men udviklingen af Rafale faldt sammen med afslutningen på den kolde krig.

Der førte til store nedskæringer i det franske forsvarsbudget, hvilket gjorde at Rafale projektet blev præget af store forsinkelser i sidste halvdel af 1990’erne.

Først i 2001 kunne Dassault Aviation levere de første eksemplarer af Rafale.

Et nyt fransk standard kampfly

Rafale blev udviklet som led i en plan om at standardisere det franske forsvars flykapacitet.

Både den franske flåde og det franske flyvevåben havde siden 1970’erne ønsket at udfase en række forskellige flytyper og erstatte dem med en enkelt flytype, der skulle kunne opfylde adskillige roller.

Flyet skulle afløse det franske flyvevåbens SEPECAT Jaguar, Dassault Mirage F1 og Dassault Mirage 2000 fly og den franske flådes Vought F-8P Crusader, Dassault Étendard og Super Étendard fly.

I oktober 1982 gav den franske regering Dassault Aviation grønt lys til at bygge en prototype – en såkaldt Technology Demonstrator – under betegnelsen Avion de Combat expérimental (ACX).

Den første flyvning med en Rafale A prototype fandt sted den 4. juli 1986 fra den franske luftbase Base aérienne 125 Istres ved Marseille.

Dassault Rafale - flyvere.dk
Marine Nationale Dassault Rafale M på USS George W. Bush. Foto: MCS Brooke Macchietto U.S. Navy. Public domain.

Rafale er udviklet som et aerodynamisk ustabilt kampfly.

Det forudsætter digitale fly-by-wire flykontroller for at holde flyet stabilt under flyvning.

De to canards på Rafale flyet gør hangarskibs versionen Rafale M i stand til at lande ved lave hastigheder på kun ca. 200 km/t.

De sætter også Rafale M i stand til at benytte STOBAR hangarskibe med deres særlige skibakke dæk.

Specifikationer:

Fabrikant:Dassault Aviation
Produktionsår:1986 -
Antal produceret:201 (2019)
Besætning:1 - 2 (Pilot + Navigatør)
Længde:15,27 m
Vingefang:10,90 m.
Vinge areal:45,7 m2
Højde5,34 m
Tom vægt:10.300 kg.
Max. TOW vægt:24.500 kg.
Motorer:2 × Snecma M88-4e turbofans
Max. hastighed:Mach 2 / 2.223 km/t
Max. G-load:+9.0 g

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII