SEPECAT Jaguer - flyvere.dk

Armée de l'Air Française SEPECAT Jaguar A/E. Foto: Mike Buytas, USAF. Public domain.

SEPECAT Jaguar

SEPECAT Jaguar er et britisk-fransk to-motoret jet angrebs- og kampfly udviklet i 1960’erne.

Jaguar blev produceret fra 1968 til 1981 af det til lejligheden oprettede fransk-britiske produktionsselskab Société Européenne de Production de l’avion Ecole de Combat et d’Appui Tactique (SEPECAT).

De fleste flydele, bla. flyets fuselage, blev produceret af SEPECAT i et joint-venture mellem den franske flyproducent Breguet og det britiske British Aircraft Corporation.

Jaguar projektet var et af de første større britisk-franske militære udviklings- og samarbejdsprojekter.

Flyet blev, som SEPECAT navnet antyder, oprindeligt udviklet som en avanceret jet træner og let angrebsfly.

Jaguar viste sig hurtigt som et alt for avanceret fly til at kunne opfylde en uddannelses- og træningsrolle på en forsvarlig facon.

Flyet blev derfor videreudviklet til at kunne flyve supersonisk og flyve højhastigheds rekognosceringsmissioner og til at kunne fremføre atomvåben.

Den første af i alt otte prototyper fløj første gang 8. september 1968.

Dette fly var en to-sædet version udstyret med en fransk-britisk Rolls-Royce Turbomeca Adour turbofan  jetmotor, der blev udviklet til Jaguar projektet.

På flyets tredje flyvning opnåede flyet supersonisk hastighed.

Jaguar blev indsat i aktiv tjeneste hos Royal Air Force i 1974 og hos Armée de l’Air Française i 1973 og forblev i aktiv tjeneste helt frem til 2005.

Jaguar er stadig i aktiv tjeneste i en opgraderet udgave ved det indiske luftvåben.

Specifikationer:

Producent:SEPECAT
Produktionsår:1968–1981
Besætning:1 (2 i træningsversion)
Længde:16,83 m
Vingefang:8,69 m
Vingeareal:24.18 m2
Højde:4,89 m
Vægt: 7.000 kg
Max. (TOW) vægt:15.700 kg
Motor:2 × Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk.102 turbofan
Max. hastighed:1.350 - 1.700 km/t
Rækkevidde:815 km. - 1.408 km.
Flyvehøjde:14.000 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII