Rolls-Royce Turbomeca Adour - flyvere.dk

Rolls-Royce Turbomeca Adour. Foto: Nimbus227. Public domain.

Rolls-Royce Turbomeca Adour

Rolls-Royce Turbomeca Adour er en low-bypass turbofan jet motor, der blev udviklet og produceret i slutningen af 1960’erne af Rolls-Royce Turbomeca Limited.

Motoren er navngivet efter Adour floden i det syd-vestlige Frankrig.

Rolls-Royce Turbomeca Limited var et joint venture mellem britiske Rolls-Royce og det franske Turbomeca.

Motoren blev testet første gang i 1968.

Adour motoren blev oprindeligt udviklet som motor til den fransk-britiske SEPECAT Jaguar angrebs- og jagerbomber.

Der er blevet produceret mere end 2.800 Adour motorer til forskellige flytyper ved mere end 20 forskellige flyvevåben mv. over hele verden.

Der blev kun bygget 40 eksemplarer af den første version Adour Mk 101.

De senere versioner Mk 104 og Mk 106 var langt mere effektive og satte Jaguar flyet i stand til at udfylde sin tiltænkte militære rolle.

Med og uden efterbrænder

Adour motoren blev produceret i to grundlæggende typer; med og uden efterbrænder.

Det japanske Mitsubishi F-1 kampfly benyttede to Ishikawa-Harima licensbyggede Adour Mk 801 motorer (med efterbrænder).

RAFs opvisningsteam Red Arrows benytter Adour Mk 151-02 motorer (uden efterbrænder) i deres Hawk fly.

Den amerikanske flåde U. S. Navy benytter en F405-RR-401 (U.S. betegnelse) Adour Mk 871 motor til flådens Boeing / BAE Systems T-45 Goshawk trænere.

Den nyeste version af BEA Hawk benytter den nyeste Adour Mk 951 motor fra 2005.

Adour motorer i de nyeste ubemandede fly

Adour motoren har vist sig som en nærmest tidløs motor, der kan forbedres og videreudvikles i mange varianter og versioner.

Både den britiske UCAV BEA Systems Taranis og den franske UCAV Dassault nEUROn benytter Rolls-Royce/Turboméca Adour motorer.

Specifikationer:

Producent:Rolls-Royce Turbomeca Limited
Produktionsår:1968 -
Antal produceret:2.800 (2009)
Type:Turbofan
Vægt: (tør)809 kg
Længde:2,90 m.
Diameter:57 cm.
Tryk:27 kN (uden eft.) - 37,5 kN (med eft.)
Brændstoftype:Jet A-1
Anvendelse:BAE Hawk
McDonnell Douglas T-45 Goshawk
Mitsubishi F-1
SEPECAT Jaguar

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII