Rolls-Royce Turbomeca Adour er en low-bypass turbofan jet motor, der blev udviklet og produceret i slutningen af 1960’erne af Rolls-Royce Turbomeca Limited.
Motoren er navngivet efter Adour floden i det syd-vestlige Frankrig.
Rolls-Royce Turbomeca Limited var et joint venture mellem britiske Rolls-Royce og det franske Turbomeca.
Motoren blev testet første gang i 1968.
Adour motoren blev oprindeligt udviklet som motor til den fransk-britiske SEPECAT Jaguar angrebs- og jagerbomber.
Der er blevet produceret mere end 2.800 Adour motorer til forskellige flytyper ved mere end 20 forskellige flyvevåben mv. over hele verden.
Der blev kun bygget 40 eksemplarer af den første version Adour Mk 101.
De senere versioner Mk 104 og Mk 106 var langt mere effektive og satte Jaguar flyet i stand til at udfylde sin tiltænkte militære rolle.
Med og uden efterbrænder
Adour motoren blev produceret i to grundlæggende typer; med og uden efterbrænder.
Det japanske Mitsubishi F-1 kampfly benyttede to Ishikawa-Harima licensbyggede Adour Mk 801 motorer (med efterbrænder).
RAFs opvisningsteam Red Arrows benytter Adour Mk 151-02 motorer (uden efterbrænder) i deres Hawk fly.
Den amerikanske flåde U. S. Navy benytter en F405-RR-401 (U.S. betegnelse) Adour Mk 871 motor til flådens Boeing / BAE Systems T-45 Goshawk trænere.
Den nyeste version af BEA Hawk benytter den nyeste Adour Mk 951 motor fra 2005.
Adour motorer i de nyeste ubemandede fly
Adour motoren har vist sig som en nærmest tidløs motor, der kan forbedres og videreudvikles i mange varianter og versioner.
Både den britiske UCAV BEA Systems Taranis og den franske UCAV Dassault nEUROn benytter Rolls-Royce/Turboméca Adour motorer.