JASDF Mitsubishi F-1 Misawa Air Base, 1994. Foto: Rob Schleiffert CC BY-SA 2.0

Mitsubishi F-1

Mitsubishi F-1 er et japansk enkeltsædet to-motoret supersonisk kampfly, der blev designet og udviklet af Mitsubishi Heavy Industries og Fuji Heavy Industries i begyndelsen af 1970’erne i Tokyo i Japan.

Flyet har et swept-wing vingedesign og er det første japanske supersoniske kampfly.

Mitsubishi F-1 er en videreudvikling af det japanske supersoniske træningsfly Mitsubishi T-2.

F-1 flyet er dybest set et T-2 fly med en anti-skibs- og luft-til-jord angrebsrolle.

I løbet af 1960’erne indledte det japanske flyvevåben studier, der skulle munde ud i et japansk produceret supersonisk træningsfly, der kunne videreudvikles til et supersonisk angrebsfly.

Efter at have overvejet licensproduktion af det amerikanske Northrop T-38 Talon træningsfly og det engelsk-franske angrebsfly SEPECAT Jaguar, bestemte japanerne sig for selv at udvikle et nyt supersonisk fly.

Det nye japanskbyggede kampfly benyttede samme Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk 801 turbofan motorer som SEPECAT Jaguar flyet

Der blev fremstillet i alt 77 eksemplarer af Mitsubishi F-1 fra 1975 til 1987.

Flyet fløj i aktiv tjeneste hos det japanske flyvevåben JASDF frem til 2006, hvor det blev udfaset og erstattet af Mitsubishi F-2 kampflyet.

F-2 er i bund og grund en kopi af det amerikanske General Dynamics F-16 Fighting Falcon kampfly.

Specifikationer:

Producent:Mitsubishi Heavy Industries og Fuji Heavy Industries
Produktionsår:1975 – 1987
Antal produceret:77
Besætning:1
Længde:17,86 m.
Vingefang:7,88 m.
Vingeareal:21,2 m2
Højde:4,48 m
Vægt:6.358 kg.
Max. (TOW) vægt:13.674 kg.
Motor:2 × Ishikawa-Harima / Rolls-Royce Turbomeca Adour TF40-801A turbofan
Max. hastighed:1.700 km/t.
Rækkevidde:556 km. / 2.870 km.
Flyvehøjde:15.240 m.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII