JASDF Mitsubishi F-1 Misawa Air Base, 1994. Foto: Rob Schleiffert CC BY-SA 2.0

Mitsubishi F-1

Mitsubishi F-1 er et japansk enkeltsædet to-motoret supersonisk kampfly, der blev designet og udviklet af Mitsubishi Heavy Industries og Fuji Heavy Industries i begyndelsen af 1970’erne i Tokyo i Japan.

Flyet har et swept-wing vingedesign og er det første japanske supersoniske kampfly.

Mitsubishi F-1 er en videreudvikling af det japanske supersoniske træningsfly Mitsubishi T-2.

F-1 flyet er dybest set et T-2 fly med en anti-skibs- og luft-til-jord angrebsrolle.

I løbet af 1960’erne indledte det japanske flyvevåben studier, der skulle munde ud i et japansk produceret supersonisk træningsfly, der kunne videreudvikles til et supersonisk angrebsfly.

Efter at have overvejet licensproduktion af det amerikanske Northrop T-38 Talon træningsfly og det engelsk-franske angrebsfly SEPECAT Jaguar, bestemte japanerne sig for selv at udvikle et nyt supersonisk fly.

Det nye japanskbyggede kampfly benyttede samme Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk 801 turbofan motorer som SEPECAT Jaguar flyet

Der blev fremstillet i alt 77 eksemplarer af Mitsubishi F-1 fra 1975 til 1987.

Flyet fløj i aktiv tjeneste hos det japanske flyvevåben JASDF frem til 2006, hvor det blev udfaset og erstattet af Mitsubishi F-2 kampflyet.

F-2 er i bund og grund en kopi af det amerikanske General Dynamics F-16 Fighting Falcon kampfly.

Specifikationer:

Producent:Mitsubishi Heavy Industries og Fuji Heavy Industries
Produktionsår:1975 – 1987
Antal produceret:77
Besætning:1
Længde:17,86 m.
Vingefang:7,88 m.
Vingeareal:21,2 m2
Højde:4,48 m
Vægt: 6.358 kg.
Max. (TOW) vægt:13.674 kg.
Motor:2 × Ishikawa-Harima / Rolls-Royce Turbomeca Adour TF40-801A turbofan
Max. hastighed:1.700 km/t.
Rækkevidde:556 km. / 2.870 km.
Flyvehøjde:15.240 m.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII