de Havilland DH 108 - flyvere.dk

de Havilland DH 108 - prototype 3. Foto. U.S. Navy Naval Aviation News July 1949. Public domain.

de Havilland DH 108

de Havilland DH 108 Swallow (Dansk: Svale) var et et-motoret britisk jet eksperimental fly designet i 1945 af flydesigneren John Carver Meadows Frost.

Det blev produceret i tre eksemplarer af de Havilland Aircraft Company Ltd. fra 1946 til 1947.

DH 108 havde et swept wing vingedesign med et “tail-less” vertikalt haleror.

Swept wing til fly var et nyt princip til fly, der flyver med høj hastighed, i tiden lige efter 2. verdenskrig.

De to tyske ingeniører Albert Betz og Adolph Busemann, havde i 1935 udført de første undersøgelser af swept wing design.

De nazi-tyske Messerschmitt Me 163 Komet og Messerschmitt Me 262 var blandt de første operationelle højhastighedsfly med swept-wing.

Swallow blev bygget for at udforske og eksperimentere med de nye principper for vingedesign ved både subsonisk og (tæt på) supersonisk hastighed.

de Havilland var på det tidspunkt allerede i gang med at udvikle et tidligt ‘tail-less’ design til det kommende Comet jet passagerfly.

de Havilland valgte et traditionelt halerors design til Comet.

Herefter DH 108 blev brugt til at undersøge flyvning og stabilitet ved flyvning tæt på supersonisk hastighed.

Specifikationer:

Producent:de Havilland Aircraft Company Ltd.
Produktionsår:1946 - 1947
Antal produceret:3
Besætning:1
Længde:9,1 m
Vingefang:12 m
Vingeareal:30,5 m2
Vægt (tom):4.055 kg
Motor:1 × de Havilland Goblin 4 centrifugal kompressor jet
Max. hastighed:1.090 km/t
Rækkevidde:1.170 km.
Flyvehøjde:10.798 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII