de Havilland Sea Vixen, eller de Havilland DH.110 Sea Vixen, var et britisk tosædet tomotoret hangarskibsbaseret altvejrs jet kampfly, der blev udviklet af de Havilland Aircraft Company i slutningen af 1940’erne.
Flyet blev produceret af de Havilland og senere (i 1960) af Hawker Siddeley fra 1951 til 1966.
Sea Vixen var det første britiske tosædede kampfly, der fløj med supersonisk hastighed, selvom det ikke skete ved horisontal flyvning.
Sea Vixen var udstyret med en moderne radar.
Flyet blev oprindeligt udviklet med en bevæbning med fire 30 mm ADEN kanoner, men var, da det blev indsat i aktiv tjeneste, det første britiske kampfly til kun at være bevæbnet med missiler, bomber og raketter.
Et twin boom design
de Havilland Sea Vixen havde samme karakteristiske twin boom haledesign som både de Havilland Vampire og de Havilland Venom.
Det havde et swept wing design på 45 grader og var bygget i en 100% metalkonstruktion.
En ekstrem uheldsprocent
Sea Vixen havde et ekstremt højt antal havarier.
Ud af de 145 Sea Vixens, der blev produceret, blev 55 fly ramt af havari og gik tabt.
Det er en havari rate på 38%, hvoraf 54% (30 havarier) havde dødelig udgang.