Douglas C-124 Globemaster II
U.S. Air Force Douglas C-124A Globemaster II (s/n 49-241) Korea ca. 1950 – 1953. Foto: National Museum of the U.S. Air Force. Public Domain

Douglas C-124 Globemaster II

Douglas C-124 Globemaster II var et tungt fire-motoret militært propel transport- og fragtfly, der blev udviklet efter 2. verdenskrig og produceret fra 1949 til 1955 af Douglas Aircraft Company i Long Beach, i Californien i USA.

Flyet, med tilnavnet Old Shaky, var det primære heavy-lift transportfly for U. S. Air Force Military Air Transport Service (MATS) og senere for Military Airlift Command (MAC) i løbet af 1950’erne og første halvdel af 1960’erne.

C-124 blev i 1965 afløst af Lockheed C-141 Starlifter og blev helt udfaset i 1974.

Baseret på et flydesign fra 2. verdenskrig

Prototypen til C-124 var baseret på et andet Douglas flydesign, nemlig Douglas C-74 Globemaster fra 2. verdenskrig.

C-74 Globemaster blev udviklet lige efter angrebet på Pearl Harbour 7. december 1941.

Den nye Douglas C-124 Globemaster II skulle videreføre den tunge globale transportkapacitet, som C-74 flyet havde.

Flyet blev drevet af fire store Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major stempelmotorer, der hver producerede 3.800 hk (2.800 kW).

Flyet havde to dæk – et til gods og udstyr og et til persontransport.

Douglas C-124 Globemaster II havde en lastkapacitet på mere end 31 tons gods, og kunne samtidig transportere 200 fuldt udrustede kamptropper.

C-124 fløj første gang den 27. november 1949 og den første version C-124A blev leveret til det amerikanske flyvevåben i maj 1950.

Globemasters

Det amerikanske forsvar har indtil nu rådet over tre store transportfly med betegnelsen Globemaster:

Læs også disse artikler

Bell P-59 Airacomet

Bell P-59 Airacomet

Bell P-59 Airacomet var et amerikansk enkeltsædet, tomotoret jet kampfly, udviklet af Bell Aircraft i 1940’erne.

Yakovlev Yak-38

Yakovlev Yak-38

Yakovlev Yak-38 var et sovjetisk tremotoret VTOL angrebs- og kampfly

Tupolev Tu-16 - flyvere.dk

Tupolev Tu-16

Tupolev Tu-16 var et sovjetisk to-motoret strategisk turbojet bombefly

Specifikationer

Producent:Douglas
Produktionsår:1949–1955
Antal produceret:448
Besætning:6 – 7: Flykommandør, Pilot, Navigatør, Flyingeniør, Radio operatør, 2 Loadmastere
Kapacitet:200 tropper / 123 bårepatienter med 45 ambulante patienter og 15 medicinsk personale. Maksimal nyttelast 34.000 kg.
Længde:
39,75 meter
Vingefang:53 meter
Højde:14,70 meter
Vinge areal:232,8 m2
Tom vægt:45.888 kg
Nyttelast:34.000 kg
Max. startvægt:88.224 kg
Motorer: 4 × Pratt & Whitney R-4360-63A Wasp Major 28-cylindre luftkølet radial stempelmotor
Tophastighed:489 km/t
Cruise hastighed:370 km/t
Rækkevidde:6.490 – 10.980 km

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier