Douglas C-124 Globemaster II

U.S. Air Force Douglas C-124A Globemaster II (s/n 49-241) Korea ca. 1950 - 1953. Foto: National Museum of the U.S. Air Force. Public Domain

Douglas C-124 Globemaster II

Douglas C-124 Globemaster II var et tungt fire-motoret militært propel transport- og fragtfly, der blev udviklet efter 2. verdenskrig og produceret fra 1949 til 1955 af Douglas Aircraft Company i Long Beach, i Californien i USA.

Flyet, med tilnavnet Old Shaky, var det primære heavy-lift transportfly for U. S. Air Force Military Air Transport Service (MATS) og senere for Military Airlift Command (MAC) i løbet af 1950’erne og første halvdel af 1960’erne.

C-124 blev i 1965 afløst af Lockheed C-141 Starlifter og blev helt udfaset i 1974.

Baseret på et flydesign fra 2. verdenskrig

Prototypen til C-124 var baseret på et andet Douglas flydesign, nemlig Douglas C-74 Globemaster fra 2. verdenskrig.

C-74 Globemaster blev udviklet lige efter angrebet på Pearl Harbour 7. december 1941.

Den nye Douglas C-124 Globemaster II skulle videreføre den tunge globale transportkapacitet, som C-74 flyet havde.

Flyet blev drevet af fire store Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major stempelmotorer, der hver producerede 3.800 hk (2.800 kW).

Flyet havde to dæk – et til gods og udstyr og et til persontransport.

Douglas C-124 Globemaster II havde en lastkapacitet på mere end 31 tons gods, og kunne samtidig transportere 200 fuldt udrustede kamptropper.

C-124 fløj første gang den 27. november 1949 og den første version C-124A blev leveret til det amerikanske flyvevåben i maj 1950.

Globemasters

Det amerikanske forsvar har indtil nu rådet over tre store transportfly med betegnelsen Globemaster:

Specifikationer:

Producent:Douglas
Produktionsår:1949–1955
Antal produceret:448
Besætning:6 - 7: Flykommandør, Pilot, Navigatør, Flyingeniør, Radio operatør, 2 Loadmastere
Kapacitet:200 tropper / 123 bårepatienter med 45 ambulante patienter og 15 medicinsk personale. Maksimal nyttelast 34.000 kg.
Længde:
39,75 meter
Vingefang:53 meter
Højde:14,70 meter
Vinge areal:232,8 m2
Tom vægt:45.888 kg
Nyttelast:34.000 kg
Max. startvægt:88.224 kg
Motorer: 4 × Pratt & Whitney R-4360-63A Wasp Major 28-cylindre luftkølet radial stempelmotor
Tophastighed:489 km/t
Cruise hastighed:370 km/t
Rækkevidde:6.490 - 10.980 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII