Douglas C-124 Globemaster II

U.S. Air Force Douglas C-124A Globemaster II (s/n 49-241) Korea ca. 1950 - 1953. Foto: National Museum of the U.S. Air Force. Public Domain

Douglas C-124 Globemaster II

Douglas C-124 Globemaster II var et tungt fire-motoret militært propel transport- og fragtfly, der blev udviklet efter 2. verdenskrig og produceret fra 1949 til 1955 af Douglas Aircraft Company i Long Beach, i Californien i USA.

Flyet, med tilnavnet Old Shaky, var det primære heavy-lift transportfly for U. S. Air Force Military Air Transport Service (MATS) og senere for Military Airlift Command (MAC) i løbet af 1950’erne og første halvdel af 1960’erne.

C-124 blev i 1965 afløst af Lockheed C-141 Starlifter og blev helt udfaset i 1974.

Baseret på et flydesign fra 2. verdenskrig

Prototypen til C-124 var baseret på et andet Douglas flydesign, nemlig Douglas C-74 Globemaster fra 2. verdenskrig.

C-74 Globemaster blev udviklet lige efter angrebet på Pearl Harbour 7. december 1941.

Den nye Douglas C-124 Globemaster II skulle videreføre den tunge globale transportkapacitet, som C-74 flyet havde.

Flyet blev drevet af fire store Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major stempelmotorer, der hver producerede 3.800 hk (2.800 kW).

Flyet havde to dæk – et til gods og udstyr og et til persontransport.

Den nye Globemaster havde en lastkapacitet på mere end 31 tons gods, og kunne samtidig transportere 200 fuldt udrustede kamptropper.

C-124 fløj første gang den 27. november 1949 og den første version C-124A blev leveret til det amerikanske flyvevåben i maj 1950.

Globemasters

Det amerikanske forsvar har indtil nu rådet over tre store transportfly med betegnelsen Globemaster:

Specifikationer:

Producent:Douglas
Produktionsår:1949–1955
Antal produceret:448
Besætning:6 - 7: Flykommandør, Pilot, Navigatør, Flyingeniør, Radio operatør, 2 Loadmastere
Kapacitet:200 tropper / 123 bårepatienter med 45 ambulante patienter og 15 medicinsk personale. Maksimal nyttelast 34.000 kg.
Længde:
39,75 meter
Vingefang: 53 meter
Højde: 14,70 meter
Vinge areal: 232,8 m2
Tom vægt: 45.888 kg
Nyttelast: 34.000 kg
Max. startvægt: 88.224 kg
Motorer: 4 × Pratt & Whitney R-4360-63A Wasp Major 28-cylindre luftkølet radial stempelmotor
Tophastighed: 489 km/t
Cruise hastighed:370 km/t
Rækkevidde:6.490 - 10.980 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII