Douglas C-74 Globemaster - flyvere.dk

U.S. Air Force Douglas C-74 Globemaster årstal ukendt. Foto: Ukendt. Public domain.

Douglas C-74 Globemaster

Douglas C-74 Globemaster var et stort fire-motoret amerikansk strategisk transport- og fragtfly, der blev udviklet under 2. verdenskrig af Douglas Aircraft Company i Long Beach, i Californien, USA.

Flyet blev udviklet efter det japanske angreb på Pearl Harbor i december 1941 som svar på det amerikanske forsvars akutte behov for transoceanisk ‘heavy-lift’ flytransport.

Allerede i begyndelsen af 1942 indledte Douglas Aircraft Company de første sonderinger om udviking af et stort transportfly, der skulle kunne transportere det tungeste udstyr, som det amerikanske forsvar rådede over.

Flyet skulle kunne udføre ‘heavy-lift’ transport over meget lange afstande tværs over Stillehavet og Atalanten.

Baseret på DC-4

Douglas valgte at basere sit nye tunge transportfly på selskabets egen Douglas DC-4, der var under færdiggørelse næsten samtidig med udviklingen af C-74 Globemaster.

Ideen var at bygge et større transportfly med stærkt udvidet kapacitet i forhold til DC-4.

Ud af anstrengelserne kom et gigantisk firemotoret flydesign, der kunne transportere det amerikanske forsvars tunge 105 mm howitzere, lette tanks og bulldozere.

Flyet fløj første gang den 5. september 1945.

Udviklings- og produktionsændringsproblemer med flyet forårsagede, at udviklingen af C-74 blev forsinket.

Forsinkelserne gjorde at produktionen blev begrænset til 14 fly, efter en kontrakt fra det amerikanske flyvevåben på 50 eksemplarer blev annulleret efter afslutningen på 2. verdenskrig.

Globemasters

Det amerikanske forsvar har indtil nu rådet over tre store transportfly med betegnelsen Globemaster:

Specifikationer:

Producent:Douglas Aircraft Company
Produktionsår:1945–1947
Antal produceret:14
Kapacitet:125 soldater, 115 bårer + medicinsk personale eller 21.840 kg. gods.
Længde:
37, 83 meter
Vingefang: 52,81 meter
Højde: 13,34 meter
Vinge areal: 233 m2
Tom vægt: 39.087 kg.
Nyttelast: 21.840 kg.
Max. startvægt: 78.018 kg.
Motorer:4 × Pratt & Whitney R-4360-69 Wasp Major stempelmotor.
Tophastighed: 528 km/t
Cruise hastighed:341 km/t
Rækkevidde:5.500 - 11.670 km.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII