Douglas C-133 Cargomaster - flyvere.dk

U.S. Air Force Douglas C-133B-DL Cargomaster fra 1501st Air Transport Wing over San Francisco Bay i 1960. Foto: Wikimedia commons.

Douglas C-133 Cargomaster

Douglas C-133 Cargomaster var et amerikansk fire-motoret strategisk militært propel transportfly designet og produceret fra 1956 til 1961 af Douglas Aircraft Company i Santa Monica i Californien i USA.

Douglas C-133 Cargomaster var i 1950’erne og 1960’erne U. S. Air Forces eneste turbo-prop transportfly, der kunne udføre strategiske transportopgaver.

C-133 Cargomaster blev udviklet og indsat i aktiv tjeneste samtidig med et andet stort militært transportfly, Lockheeds C-130 Hercules, der blev udviklet til at udføre taktisk betonede transportopgaver for det amerikanske miltær.

Flyet blev afløst som strategisk transportfly af Lockheed C-5 Galaxy i begyndelsen af 1970’erne.

Ingen prototyper, men rekord på første flyvning

Flyet blev designet til at kunne transportere store mængder gods og/eller mange passagerer (tropper) ad gangen.

Flyet blev designet og sendt i produktion uden der blev bygget nogen prototyper af flyet.

Cargomaster fløj første gang den 23. april 1956 og blev indsat i aktiv tjeneste hos det amerikanske militærs daværende Military Air Transport Service (MATS) kommando.

Allerede på deres første transatlantiske flyvning i 1957 satte to C-133 Cargomasters ny rekord for den hurtigste transatlantiske flyvning med militære transportfly.

En Vietnam veteran

Douglas C-133 Cargomaster var det eneste strategiske militære turboprop transportfly, som U.S. Air Force benyttede under næsten hele Vietnam krigen.

Stort set hele flåden på 50 Cargomasters blev slidt op af de mange og tunge transportopgaver, som flyet udførte under Vietnamkrigen.

Flyet var både slidt op og utidssvarende da Lockheeds C-5 Galaxy blev indsat i aktiv tjeneste i begyndelsen af 1970’erne.

Specifikationer:

Producent:Douglas
Produktionsår:1956–1961
Antal produceret:50
Besætning:5
Kapacitet:200 PAX (passagerer) / 50.000 kg.
Længde:
47,01 meter
Vingefang: 54,78 meter
Højde: 14,7 meter
Vinge areal: 248,3 m2
Tom vægt: 54.550 kg
Nyttelast: 50.000 kg
Max. startvægt: 129.727 kg
Motorer:4 × Pratt & Whitney T34-P-9W turboprop
Tophastighed: 578 km/t
Cruise hastighed:520 km/t
Rækkevidde:6.590 km (fuldt lastet)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII