Douglas DC-6 - flyvere.dk

Western Airlines Douglas DC-6. Foto: Wikimedia commons.

Douglas DC-6

Douglas DC-6 er et fire-motoret propel transport- og passagerfly udviklet og produceret af det amerikanske selskab Douglas Aircraft Company fra 1946 til 1958.

Flyet blev oprindelig udviklet som et militært transportfly ved slutningen af 2. verdenskrig.

Efter krigen blev DC-6 ombygget til et stort civilt passagerfly, der skulle konkurrere med Lockheed Constellation.

Fra 1946 til 1958 blev der bygget over 700 eksemplarer af DC-6, hvoraf over 40 stadigvæk (2014) er i drift.

Mod slutningen af 2. verdenskrig udstedte det daværende U. S. Army Air Forces en specifikation på et nyt stort transportfly.

Det skulle være større end DC-4 varianten C-54 Skymaster, der sammen med DC-3 varianten Douglas C-47 Skytrain, var arbejdshesten hos de allierede.

Flyet skulle have trykkabine og kraftigere motorer.

Den første prototype XC-112A fløj første gang den 15. februar 1946, men da var 2. verdenskrig overstået.

USAAF trak derfor sin specifikation tilbage.

Douglas Aircraft Co. udviklede derfor flyet som et civilt passager- og transportfly med en fuselage (flykrop), der var 2 meter længere end DC-4.

Den første civile prototype fløj i juni 1946 og i november samme år blev de første eksemplarer leveret til American Airlines og United Airlines i USA.

Specifikationer:

ProducentDouglas Aircraft Company
Produktionsår1946 - 1958
Besætning3-4
Passagerer48 - 68
42 - 89 (DC-6B)
Længde30,66 m.
Vingefang35,81 m.
Højde (haleror)8,66 m.
Max. startvægt44.100 kg.
49.000 kg. (DC-6B)
Egen vægt23.844 kg.
Rækkevidde (fuld last)7.377 km.
Hastighed500 km/t. (Cruise)
Motorer4 x Pratt & Whitney R-2800-CA15
"Double Wasp" radial.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII