Douglas O-2

U.S. Army Air Corps Douglas O-2 træningsfly september 1926. Foto: Ukendt. Public Domain.

Douglas O-2

Douglas O-2 var et amerikansk et-motoret observationsfly med stempelmotor udviklet i starten af 1920’erne og produceret fra 1924 af Douglas Aircraft Company i Santa Monica, Californien i USA.

Flyet var et biplan og blev drevet af den berømte Liberty-motor.

Der blev bygget to prototyper med betegelsen Douglas XO-2.

Den første prototype af Douglas O-2 fløj førte gang i efteråret 1924.

Anden prototype var udstyret med en Packard 1A-1500 Vee motor, der viste sig at være ustabil i konfiguration med O-2 flyet.

Senere varianter af flyet blev udstyret med andre motorer, blandt blev Douglas O-25 versionen udstyret med en Curtiss V-1570 motor og Douglas O-29A versionen brugte en Wright R-1750 Cyclone motor.

Langt de fleste af de 879 eksemplarer af flyet blev udstyret med Liberty motoren.

Det kinesiske luftvåben anvendte i 1930’erne O-2 flyet til luftkamp og hjemme i USA blev det anvendt som civilt postfly.

Flyet blev primært anvendt af det amerikanske militærs flyvetropper, United States Army Air Forces, som et overvågnings- og observationsfly.

Douglas O-2
Douglas M-4 postfly baseret på Douglas O-2. Foto: L’Année aéronautique 1926 (fotograf ukendt). Public Domain

Produceret i et væld af versioner

Douglas O-2 blev produceret i 42 forskellige versioner.

Flere af versionerne var rene eksportversioner.

Versionerne med betegnelsen O-2M (fra O-2MC til O-2MC-10) var alle eksportversioner til Kina.

Specifikationer:

Producent:Douglas Aircraft Company
Produktionsår: 1924 - ?
Antal produceret: 879
Besætning: 2
Længde:9,14 m.
Højde:3,05 m.
Vingeareal:33,6 m2
Vingefang: 12,45 m.
Vægt: (egen)1.296 kg.
Samlet vægt:2.034 kg.
Max. startvægt: 2.064 kg.
Motor:1 × Liberty V-1650-1 V-12 væskekølet stempelmotor.
Tophastighed:216,5 km/t.
Cruisehastighed:180 km/t.
Rækkevidde:824 km.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Kina Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII