Liberty L-12

Major Henry 'Hap' Arnold ved det første produktionseksemplar af Liberty L-12 V-12 motoren ca. 1917. Foto: Fotograf ukendt. U.S. Air Force. Public domain.

Liberty L-12

Liberty L-12 var en amerikansk vandkølet V-12 flymotor, der blev designet og udviklet i 1917 af de to amerikanske motoringeniører Jesse G. Vincent fra Packard Motor Car Company i Detroit og Elbert J. Hall fra Hall-Scott Motor Co. i Berkeley.

Lige efter USA havde erklæret Tyskland krig i 1917 blev de to motoringeniører indkaldt til et hastemøde i Washington D.C. med den amerikanske regerings Aircraft Production Board.

Aircraft Production Board var et rådgivende regeringskontor, som medvirkede i den amerikanske udvikling og produktion af fly og andet krigsmateriel under 1. verdenskrig.

Bliv på jeres hotelværelse indtil I har en plan

De to ingeniører blev installeret på Willar Hotel in Washington, med besked om at forblive på hotellet indtil de havde et komplet sæt af tegninger til en ny flymotor.

Motorspecifikationerne beskrev en motor med et højt vægt/effekt forhold og være nem at masseproducere.

Dens ydelse skulle kunne konkurrere med og helst overgå samtidige britiske, franske og tyske flymotorer.

Efter blot fem dage havde de to ingeniører udviklet et komplet sæt tegninger over designet til en ny V-12 motor.

Allerede i august samme år blev den første V-12 version testet og godkendt til produktion.

Specifikationer:

Producent:Lincoln, Ford, Packard, Marmon, Buick
Produktionsår:1917 - 1926(?)
Antal produceret:20,748
Type:V12-cylindret vandkølet stempelmotor
Vægt: (tør)382,8 kg
Længde:1,71 m.
Diameter:53 cm.
Højde:1,05 m.
Brændstoftype:Benzin
Anvendelse:Caproni Ca.60
m.fl.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII