Caproni Ca.60 på Maggioresøen 1921. Foto: Ukendt. Public domain.

Caproni Ca.60

Caproni Ca.60 Transaereo var en italiensk prototype på et otte-motoret ni-vinget, (et Noviplan på italiensk), propel passagervandfly, der blev udviklet af den italienske flyingeniør Giovanni Battista Caproni og bygget af flyproducenten af samme navn Caproni i 1910’erne i Milano i Italien.

Flyet var konstrueret som en flyvebåd med tre sæt tri-plan vinger, omtalt på italiensk som ‘Noviplano‘ (ni-fløjet) eller Capronissimo.

Flyet må have haft et af flyhistoriens største vingearealer, hvis ikke det største, på 750 m2.

Det var meningen, at Caproni Ca.60 skulle bruges som et transatlantisk passagerfly med 100 passagerer.

Flyet havde otte amerikanske Liberty L-12 V12 motorer, der hver producerede 400 HK.

Liberty L-12 motoren var den kraftigste motor, der blev produceret i tiden omkring 1. verdenskrig.

Motorerne var monteret i to grupper af fire motorer, med fire motorer på det forreste vingesæt, og den anden gruppe af fire motorer på det bagerste vingesæt.

Hver gruppe bestod af to motorindkapslinger med hver to motorer i en pusher-pull konfiguration.

En sørgelig skæbne

Der blev kun bygget et enkelt eksemplar af flyet.

Der er en vis usikkerhed om den præcise dato for den første flyvning med Ca.60.

Den fandt sted ved Maggioresøen i Norditalien enten den 12. februar eller den 2. marts 1921.

Allerede på på den anden testflyvning den 4. marts 1921 havarerede flyet og styrtede ned på Maggioresøen.

Gianni Caproni besluttede at forsøge at reparere flyet, men under bugsering blev det yderligere beskadiget og Caproni opgav herefter projektet.

Specifikationer:

Producent:Caproni
Produktionsår:Ca. 1917
Antal produceret:1
Besætning:8
Passagerer:100
Længde:
22,60 meter
Vingefang: 30,50 meter
Højde: 9,63 meter
Vinge areal: 750 m2
Tom vægt: 14.000 kg.
Max. startvægt: 26.000 kg.
Motorer:8 × Liberty L-12 V12 vandkølede stempelmotorer.
Tophastighed: 130 km/t.
Cruise hastighed:130 km/t.
Rækkevidde:610 km.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar