FFA P-16 var en et-motoret schweizisk militært jet angrebs- og kampfly prototype, der blev designet i slutningen af 1940’erne og fremstillet i begyndelsen af 1950’erne af Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein i Altenrhein i Schweiz.
FFA P-16 var Schweizernes andet forsøg på at udvikle sit eget jet kampfly.
Det første forsøg, EFW N-20 fra slutningen af 1940’erne, var et fire-motoret jet kampfly, der i sit design var mange år forud for sin tid.
Flyet skulle afløse det schweiziske flyvevåbens daværende propel kampfly.
I perioden 1952 – 1955 blev to prototyper af flyet fremstillet.
Den første prototype fløj den 25. april 1955.
Den 15. august 1956 brød prototype nr. 2 lydmuren for første gang.
Testflyvningerne med P-16 viste at flyet var både hurtigt og manøvredygtigt.
Den schweiziske regering bestilte efter de vellykkede testflyvninger 100 eksemplarer af flyet.
Projektet skrottet
Efter et havari med en prototype annullerede den schweiziske regering sin bestilling og indkøbte i stedet for det britiske kampfly Hawker Siddeley Hawker Hunter.
FFA P-16 indgik i Bill Lear overvejelser, da han i 1950’erne undersøgte forskellige militære og civile flydesigns til sit Learjet Business Jet fly.