Learjet 28. Foto: NASA - public domain.

Learjet 28

Learjet 28 er et amerikansk to-motoret business jet fly udviklet og produceret fra 1997 til 1982 af Learjet i Wichita, Kansas i USA.

Learjet 28 er det første kommercielle fly, der er udstyret med såkaldte wingtips/winglets.

Winglets er vingespidser, der er monteret i en vinkel på flyets vingespidser.

Flyet blev planlagt til at skulle afløse Learjets kommercielle succes Learjet 25.

Ingen succes

På trods af det nye vingedesign med winglets blev det ikke nogen succes for Learjet.

Utidssvarende motorer, der støjede meget og som havde en dårlig brændstoføkonomi, gjorde at flyet ikke blev nogen salgssucces.

Der blev blot fremstillet fem eksemplarer af flyet.

En langtrækkende version, Learjet 29, blev kun fremstillet i fire eksemplarer.

Schweizisk militært forbillede

Learjets tidlige fly blev udviklet efter Learjets grundlægger Bille Lear havde studeret flere militære prototyper i 1950’erne.

I Schweiz fandt Bill Lear den schweiziske flyproducent Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein militære prototype FFA P-16 fra 1955, som han mente kunne danne grundlag for et Business Jet fly.

Learjets første Business Jet fly, Learjet 23 (1963), Leajet 24 (1966) og Learjet 25 også fra 1966, havde de samme wingtip brændstoftanke og det samme landingsstel som det schweiziske forbillede.

Nye regler for flystøj i USA

I 2013 indførte de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA nye regler for flystøj for passagerfly på mere end 34.000 kg.

Det medførte at Learjet 28 enten skulle udstyres med støjdæmpende muffer på motorerne eller have helt nye motorer, der støjer mindre.

På det tidspunkt var produktionen af flyet for længst indstillet.

Specifikationer:

Producent:Learjet
Produktionsår:1977–1982
Antal produceret:5
Besætning:2
Passagerer:6 - 8
Længde:
14,51 meter
Vingefang:13,35 meter
Højde:3,73 meter
Vinge areal:24,57 m2
Tom vægt:3.750 kg
Max. startvægt:6.804 kg
Motorer: 2 × General Electric CJ-610-8A turbojet
Tophastighed:884 km/t
Cruise hastighed:760 km/t
Rækkevidde:2.107 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII