Flyvevåbnets North American F-86D Sabre Dog 51-6096 AL-L ESK.726 Værløse 1958 - flyvere.dk

Flyvevåbnets North American F-86D Sabre Dog 51-6096 AL-L ESK.726 Værløse 1958. Foto: Alf Blume. Bragt med tilladelse.

Flyvevåbnets North American F-86D Sabre Dog

Flyvevåbnets North American F-86D (Sabre Dog) var et et-motoret amerikansk jet kampfly, der blev designet og udviklet af North American Aviation i Los Angeles i Californien i USA i midten af 1940’eren før afslutningen af 2. verdenskrig.

North American F-86 var det første operative amerikanske jet kampfly med et swept-wing vingedesign.

På trods af at flyet blev udviklet under 2. verdenskrig før jetalderen på nogen måde var begyndt, så blev flyet med stor succes anvendt under Korea krigen, hvor det udkæmpede dog-fight luftkampe mod det sovjetiske MiG-15 kampfly.

Flyet blev anvendt af flyvevåben over hele verden og fløj operativt helt frem til 1994 hos det Bolivianske flyvevåben.

Våbenhjælp fra USA

Danmark fik overdraget i alt 60 eksemplarer af F-86D fra U. S. Air Force som led i de amerikanske våbenhjælpeprogrammer, der var blevet indført af den amerikanske regering efter afslutningen på 2. verdenskrig.

Det var især gennem det amerikanske Mutual Assistance Program, der er en samlebetegnelse for store (amerikanske) hjælpeprogrammer, både militære og økonomiske, (f.eks. Marshall hjælpen), at hjælpeprogrammet Military Assistance Program banede vej for tilførelsen af Flyvevåbnets nye moderne kampfly efter 2. verdenskrig.

Flyvevåbnet modtog i 1958 de første 38 eksemplarer af alt-vejrs jager versionen North American F-86D Sabre.

F-86D var en nyere version og delte kun få komponenter og flydele med den oprindelige version af F-86 Sabre.

F-86D Sabre havde blandt andet en større fuselage, en variant af General Electric J47-GE-27 turbojet motoren med efterbrænder og en karakteristisk radarkuppel forrest på flyets næse.

Flyet blev indsat som alt-vejrs jagerfly hos Flyvevåbnet og skulle indgå i beredskabet mod indtrængende bombefly.

Et af den kolde krigs første fly

Den kolde krig var en realitet i 1950’erne og F-86D Sabre flyene skulle først og fremmest bekæmpe bombefly fra den nyligt opståede Warszawapagt.

De første F-86D blev indsat i operativ tjeneste ved Eskadrille 723, hvor flyene afløste flyvevåbnets Gloster Meteor NF MK 11 fly og ved Eskadrille 726 i Ålborg, hvor det afløste Flyvevåbnets Republic F-84G Thunderjet.

Senere i 1960 afløste flyet også Republic F-84G Thunderjet flyene ved Eskadrille 728 på Flyvestation Skrydstrup.

F-86D på Danmarks Flymuseum. Foto: Stahlkocher. CC BY-SA 3.0

En kortvarig indsats

Flyvevåbnets North American F-86D Sabre Dog fik af flere årsager ikke nogen særlig lang tjenestetid ved Flyvevåbnet.

Udviklingen af nye moderne jet kampfly foregik med et hastigt tempo.

Allerede samme år som Flyvevåbnet fik leveret de første North American F-86D Sabre Dog fly gik den første prototype af den nye Lockheed F-104 Starfighter på vingerne for første gang.

Det fugtige og kolde danske klima var ikke nogen god cocktail for F-86D flyene.

Det var årsag til mange tekniske problemer med flyene og forårsagede sikkert også mange af de havarier, der forfulgte flytypen gennem hele den operative tjenestetid hos Flyvevåbnet.

Starfighter afløste F-86D Sabre i 1964 – kun seks år efter de første F-86D Sabre blev leveret til Flyvevåbnet.

Det var på alle områder et overlegent fly i forhold til F-86D Sabre.

Specifikationer:

Producent:North American Aviation
Produktionsår:1949 - 1956
Antal produceret:2.847
Besætning:1
Længde:12,27 m
Vingefang:11,31 m
Højde:4,57 m
Vægt:6.132 kg
Max. vægt:9.060 kg
Motor:1 × General Electric J47-GE-17B
Max. hastighed:1.151 km/t
Rækkevidde:531 km.
Max. flyvehøjde:15.163 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII