General Electric J85 - flyvere.dk
Foto: Wikimedia commons.

General Electric J85

General Electric J85 er en lille single-shaft turbojet flymotor udviklet og produceret af General Electrics GE Aviation afdeling i 1950’erne.

J85s motordesign er meget lille – kun omkring 46 cm i diameter og 110 cm lang.

Militære versioner yder op op til 2950 lbf (13,1 kN) tryk, og versioner med efterforbrænder kan nå op til 5000 lbf (22 kN) tryk.

Motorenvejer fra 140 til 230 kg. afhængig af ekstra udstyr og version.

Det er en af General Electrics mest succesfulde jetmotorer.

De militære versioner af motoren hører til blandt de længst anvendte flymotorer. US Air Force har planer om at fortsætte med at bruge J85 i fly frem til 2040.

Den civile version af motoren, kendt som CJ610, har logget mere end 16,5 millioner timers drift. De civile versioner leveres uden efterbrænder, mens CF700 har fået tilføjet “aft-fans” (bagmonterede fanblade) til forbedring af brændstoføkonomi.

GE J85 blev oprindeligt designet som motoren i McDonnell ADM-20 Quail missilet, der var et aflednings cruise missil.

Læs også disse artikler

Westinghouse J34 - flyvere.dk

Westinghouse J34

Westinghouse J34 var en turbojet motor, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne.

BMW 801 - flyvere.dk

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische

Progress D-18T turbofan - flyvere.dk

Progress D-18T

Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau. Motoren

Specifikationer

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier