General Electric J85 er en lille single-shaft turbojet flymotor udviklet og produceret af General Electrics GE Aviation afdeling i 1950’erne.
J85s motordesign er meget lille – kun omkring 46 cm i diameter og 110 cm lang.
Militære versioner yder op op til 2950 lbf (13,1 kN) tryk, og versioner med efterforbrænder kan nå op til 5000 lbf (22 kN) tryk.
Motoren vejer fra 140 til 230 kg. afhængig af ekstra udstyr og version.
Det er en af General Electrics mest succesfulde jetmotorer.
De militære versioner af motoren hører til blandt de længst anvendte flymotorer.
Den har f.eks. drevet den amerikanske flådes trænings- og uddannelsesfly North American T-2 Buckeye T-2C versionen i fire årtier.
U. S. Air Force har planer om at fortsætte med at bruge J85 motoren frem til 2040.
Den civile version af motoren, kendt som CJ610, har logget mere end 16,5 millioner timers drift.
De civile versioner leveres uden efterbrænder, mens CF700 har fået tilføjet “aft-fans” (bagmonterede fanblade) til forbedring af brændstoføkonomi.
GE J85 blev oprindeligt designet som motoren i McDonnell ADM-20 Quail cruise missil.