Heinkel He 162 - flyvere.dk

Luftwaffe Heinkel He 162 på et ukendt sted i USA efter 2. verdenskrig. Foto (cropped): © SDASM Archives – Public domain

Heinkel He 162

Heinkel He 162 Volksjäger, (tysk Folkejæger), var et let enkelt-sædet nazi-tysk turbo-jet kampfly udviklet i slutningen af 1944 og produceret i første halvdel af 1945 af Heinkel Flugzeugwerke i Rostock i det daværende nazi-Tyskland.

Volksjäger blev udviklet og designet på meget kort tid som en del af det nazi-tyske Jägernotprogramm.

Jägernotprogramm var et nødudviklingsprogram, der var et af det nazi-tyske Luftwaffes mange desperate forsøg på at imødegå de allieredes massive bombekampagne mod nazi-Tyskland i slutningen af 2. verdenskrig.

Målet for Jägernotprogramm var at udvikle en række billige og hurtigt producerede Volksjäger kampfly.

Heinkel He 162 Volksjäger var et de få fly, der rent faktisk nåede at blive produceret i større antal i slutningen af 2. verdenskrig.

De fleste Volksjäger projekter nåede aldrig længere end til tegnebordet.

Nye fly og nye våben

Helt frem til 1945 foregik der en massiv udvikling og test af nye nazi-tyske (jet drevne) flytyper.

Det nazi-tyske militær udviklede samtidig nye kraftige angrebsvåben til deres jager- og kampfly, som var en klar trussel mod de allieredes fly.

Men de svært bevæbnede amerikansk og engelske bombefly og det amerikanske langtrækkende kamp- og ledsagefly North American P-51 Mustang gjorde det umuligt for Luftwaffe at hamle op mod de Allieredes flystyrker.

Sonderkommando Elbe

Desparationen hos den nazi-tyske overkommando var så stor, så et de facto selvmordsfly Reichenberg blev udviklet.

Flyet blev, sammen med flere andre flytyper, brugt af Sonderkommando Elbe, der var en afdeling under Luftwaffe, til (selvmords) angreb på de store formationer af allierede bombefly.

Reichenberg var en ombygget V-1 flyvende bombe med plads til en pilot.

Et billigt fly bygget af ikke-strategiske materialer

De Allieredes Big Week bombekampagne i slutningen af februar 1944 ødelagde Luftwaffes baser og flymateriel og gjorde det ubrugeligt som et militært redskab.

Det var lykkedes for Luftwaffe at få indsat det avancerede jet kampfly Messerschmitt Me 262 i operativ tjeneste i april 1944.

Me 262 flyet var langtfra færdigudviklet og både dets (helt nye) jetmotor teknologi og landingsstel var notorisk ustabilt.

Det gjorde behovet for udvikling og produktion af billige og effektive kampfly endnu større.

De avancerede nazi-tyske flytypers lange udviklings- og testperioder gjorde at Luftwaffe bare ikke havde noget materieli et nævneværdigt antal.

Derfor steg behovet for små, lette og ukomplicerede kampfly, der kunne produceres hurtigt og billigt .

Hensynet til piloternes sikkerhed blev ignoreret til fordel for hurtighed – både hvad angår produktion og egenskaber.

Mange af de såkaldte Volksjäger fly, der blev udviklet, var raketdrevne fly.

Når først raketbrændstoffet var opbrugt forsvandt også flyets stabilitet.

Piloterne kæmpede med håndteringen af flyet og i mange tilfælde havarerede de og blev dræbt.

Udviklet på tre uger

Den tyske flyindustri fik i september 1944 10 dage til at indlevere et grunddesign til en Volksjäger og masseproduktion skulle kunne begynde 1. januar 1945.

Flyets vægt måtte ikke overstige 2.000 kg og skulle kunne opnå en hastighed på 750 km/t. ved vandret flyvning i lav højde.

Flyets skulle have en operationstid på mindst 30 minutter og skulle kunne lette på højst 500 meter.

Heinkels forslag blev valgt af det nazi-tyske regime i oktober 1944 – kun tre uger efter specifikationen på flyet var udsendt.

Foruden flyets BMW 003 turbojet motor skulle flyet produceres af træ og andre billige såkaldte ikke-essentielle materialer.

Flyet skulle kunne samles af det nazi-tyske regimes slavearbejdsstyrke, der bestod af ufaglærte krigsfanger og andre ufaglærte fanger fra de nazi-tyske kz-lejre.

Det lykkedes for nazisternes arme slavearbejdere at producere 320 eksemplarer af flyet i løbet af de sidste fem måneder af 2. verdenskrig.

Forud for sin tid

På trods af flyets barbariske tilblivelse var Heinkel He 162 et fly, der var forud for sin tid.

Flyet var nazi-tysklands andet operationelle militære jet kampfly efter Messerschmitt Me 262 og blandt de allerførste i verden.

De var næsten samtidige med de britiske de Havilland Vampire og Gloster Meteor.

He 162 havde som det første militære jetfly i verden wingtips.

Det var udstyret med de nedadvendte wingtips, der var kendt som Lippisch Ohren, (Lippisch ører), opkaldte efter flydesigneren Alexander Lippisch.

Lippisch stod også bag designet af det raketdrevne jagerfly Messerschmitt Me 163.

Specifikationer:

Producent:Heinkel Flugzeugwerke
Produceret:Januar - Maj 1945
Antal produceret:320
Besætning:1
Længde:9,05 m
Vingefang:7,20 m
Højde:2,60 m
Vægt:1.660 kg
Max. vægt:2.800 kg
Motor:1 × BMW 109-003E-1 eller 1 x BMW 109-003E-2 turbojet
Max. hastighed (ved havets overflade):790 km/t
Max. hastighed (i 6000 m. højde):840 - 940 km/t
Rækkevidde:975 km
Flyvehøjde:12.000 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar