Hughes H-4 Hercules - flyvere.dk

Hughes H-4 Hercules 'Sprouce Goose'. Foto: FAA/ukendt fotograf. Public Domain

Hughes H-4 Hercules

Hughes H-4 Hercules, (Spruce Goose), var et otte-motoret propel vandfly, der blev designet af Howard Hughes og bygget af Hughes Aircraft Company i 1940’erne i USA.

Flyet er flyhistoriens største vandfly med det største vingefang for et propelfly, der rent faktisk har fløjet.

Flyets vingefang på 97,54 meter er kun overgået af Scaled Composites Stratolaunch, der er et seks motoret jet fly med et vingefang på 117 meter.

Strategisk transportfly

Hughes H-4 Hercules blev udviklet til strategisk transatlantisk flytransport under Anden Verdenskrig.

Under 2. verdenskrig hærgede nazi-tyske ubåde den allierede skibsfart i Atlanten mellem USA og Europa (England).

Det var på den baggrund, at det amerikanske krigsministerium i 1942 udsendte en specifikation på et tungt transportfly, der kunne flyve store mængder gods non-stop tværs over Atlanten.

Specifikationen lød på et fly, der kunne løfte i alt 68.000 kg. gods, materiel og tropper, fordelt på enten 750 fuldt udrustede kamptropper, to 30 tons M4 Sherman tanks eller 68 tons materiel.

Projektet nåede aldrig videre end til prototype stadiet og foretog kun en enkelt meget begrænset flyvning i lav højde og over en kort distance den 2. november 1947.

Hughes H-4 Hercules blev kun produceret i det ene prototype eksemplar, der fløj 2. november 1947.

På grund af de materialebegrænsninger, som 2. verdenskrig lagde på brugen af især aluminium og på grund af flyets enorme vægt, blev Hercules H-4 bygget næsten udelukkende i træ.

Spruce Goose

Flyet fik øgenavnet Spruce Goose.

Spruce er som bekendt den engelske betegnelse for grantræ, men Hughes H-4 Hercules blev bygget af birketræ.

Verdens største vandfly

Hercules er det største vandfly, der nogensinde er bygget med det største vingefang for et propelfly, der har fløjet.

Flyet er stadig i god stand og blev i perioden 1980 til 1991 flere år udstillet i Long Beach i Californien, USA.

Spruce Goose er nu udstillet på Evergreen Aviation & Space Museum i McMinnville, Oregon, USA.

Specifikationer:

Producent:Hughes Aircraft Company
Produktionsår:1947
Besætning:3
Længde:
66,65 meter
Vingefang:97,54 meter
Højde:24,18 meter
Tom vægt:113.399 kg
Max. startvægt:180.000 kg
Motorer:8 × Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major radial 28-cylindre
Tophastighed:408 km/t
Rækkevidde:4.800 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar