ICON A5 - flyvere.dk

ICON A5. Foto: © H. Michael Miley, CC BY-SA

ICON A5

ICON A5 er et amerikansk et-motoret letvægts propel vandfly, der er udviklet og produceret af ICON Aircraft i Vacaville, Californien i USA siden begyndelsen af 2000-tallet.

Flyet er bygget i kulfiber som et højvinget monoplan med propellen i ‘pusher’ konfiguration.

Flyets landingsstel er indbygget i flyets Sponsons, der er indbyggede pontoner, der sidder på flyets fuselage.

ICON A5 flyets vinger kan foldes bagud langs fuselagen, så det bliver nemmere at transportere og opbevare.

Flyet har et indbygget faldskærmssystem, der kan udløses af piloten ved et eventuelt motorhavari eller andet.

Design hentet fra bilindustrien

ICON A5 er ikke noget traditionelt fly, og ifølge grundlæggeren af ICON Aircraft Kirk Hawkins skal flyet ikke konkurrere med andre fly.

Det er snarere andre typer rekreative transportmidler, som f.eks. motorcykler, vandscootere og lignende som flyet skal konkurrere med.

Måske er det derfor at flyets cockpit er et BMW design, mens selve flyet er designet af Nissans Randy Rodriguez.

Lotus Engineering har designet flyets kabine.

20 timers certifikat er nok

Selvom flyet ikke er billigt at købe, så opfylder flyet et behov hos en stor gruppe personer uden pilotuddannelse.

I et interview med Aircraft Owners and Pilots Association, AOPA i 2009, siger ICON Aircrafts grundlægger Kirk Hawkins, at ca. 35% af ICON A5 køberne er ikke uddannede piloter.

Et certifikat til at kunne flyve såkaldte Light Sport Aircraft, LSA fly, kræver kun 20 timers undervisning.

Among our customers, 35 percent are nonpilots that ICON is bringing to aviation.This aircraft inspires them. There’s a huge, pent-up demand for flying.

Kirk Hawkins: Starting a revolution, AOPA 1/8 2009

Lang vej til den første kunde

Den første prototype af ICON A5 fløj første gang i juli 2008.

Herefter fulgte flere års udvikling og godkendelse af luftfartsmyndighederne i USA, så den første produktionsmodel kunne først præsenteres i 2014.

Det første kundeeksemplar var først klar i juli 2015.

Overvældende modtagelse

En gruppe flyjournalister fik i august 2015 lejlighed til at flyve med ombord på et af de første ICON A5 fly.

Flyet fik en stribe fantastiske anmeldelser i pressen.

Specifikationer:

Producent:ICON Aircraft
Produceret:2016 -
Antal produceret:100 (2019)
Besætning:1
Passagerer:1
Længde:7,0 m
Vingefang:10,60 m
Højde:2,50 m
Vægt:490 kg
Max. vægt:685 kg
Motor: 1 × Rotax 912 iS 4 cylindre
Max. hastighed:176 km/t
Rækkevidde:791 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar