Marinens Flyvevæsen Hawker Dantorp var et et-motoret bi-plan torpedofly udviklet og bygget af Hawker Aircraft i 1920’erne i Kingston upon Thames i London, England.
Hawker Dantorp var en dansk version af Hawker Horsley, der blev udviklet af Hawker Aircraft til Marinens Flyvevæsen i Danmark.
Dantorp versionen var anderledes end Hawker Horsley på flere måder.
Flyet havde en 14-cylindret Armstrong Siddeley Leopard radial motor, mens Horsley versionen havde en V12 Rolls-Royce Condor række motor.
Det danske Dantorp fly havde tre besætningsmedlemmer, hvor Horsley havde en besætning på to.
Flyes understel kunne bestå af hjul til start og landing fra land eller pontoner til start og landing på vandet.
Hawker Dantorp flyet var opbygget i en træ- og metalkonstruktion, mens Hawkers Horsley blev bygget i flere versioner:
Først en ren trækonstruktion, så i en træ og metal konstruktion og endelig i en ren metal konstruktion.
Hawker byggede og leverede to eksemplarer til Marinens Flyvevæsen i 1933.
Danmark havde indgået en licens aftale med Hawker om at bygge yderligere 10 eksemplarer af flyet.
Det var planen at Orlogsværftet i København skulle bygge flyene.
På grund af manglende midler blev der aldrig etableret en licensproduktion af flyet i Danmark.
På Danmarks Flymuseums hjemmeside nævnes, at i alt otte eksemplarer af Dantorp flyet – Hawker Dantorp (H. B. III) – blev anvendt af Marines Flyvevæsen.
Dantorp flyets blev brugt til intensiv træning i torpedoangreb i de lavtvandede havområder omkring Danmark.