Mikoyan-Gurevich MiG-21 - flyvere.dk

MiG-21R fra Tjekkoslovakiets luftvåben. Foto: Chris Lofting - GNU.

Mikojan-Gurevitj MiG-21

Mikojan-Gurevitj MiG-21 (russisk: Микоян и Гуревич МиГ-21), med NATO kaldenavn Fishbed, er et sovjetisk supersonisk 2. generations kamp- og jagerfly fly.

MiG-21 er designet og fremstillet siden 1950’erne af Mikoyan-Gurevich Design Bureau i Moskva i det tidligere Sovjetunionen.

Den første prototype fløj i 1959, og frem til 1985 er der blevet fremstillet ca. 11.500 eksemplarer af MiG-21 i forskellige versioner.

Det gør flyet til det supersoniske jagerfly, der er fremstillet i flest eksemplarer.

De oprindelige versioner af flyet anses som 2. generations kamp- og jagerfly, mens senere versioner anses for 3. generations fly.

En eksport succes

MiG-21 er blevet eksporteret i store antal og til mange lande, og har desuden fundet anvendelse hos nationale luftvåben, der under den kolde krig stod på hver sin side af konflikten.

Det har kunnet lade sig gøre gennem de mange opgraderingsprogrammer MiG-21 har gennemgået.

Her er dækker ammunitionstyper til flyet nu både østlige og vestlige våbensystemer.

Flyet er blevet eksporteret til mere end 60 lande og er desuden blevet licensbygget i Indien, Kina og det daværende Tjekkoslovakiet.

Sågar israelske Israel Aerospace Industries har bygget MiG-21-2000, der er en opgraderet version af MiG-21. 1

Flyet er stadig (pr. 2016) i aktiv tjeneste i en række landes flyvevåben.

MiG-21 var et meget effektivt kampfly under Vietnamkrigen, hvor det nedskød mange af U.S. Air Forces kampfly.

Kært barn har mange navne

Mikojan-Gurevitj MiG-21 har haft flere kælenavne.

Sovjetiske piloter kaldte det for ‘Balalajka‘ på grund af flyets deltavinge design.

Polske piloter kaldte flyet for ‘ołówek’ – ‘blyant’ på grund af MiG-21s snorlige fuselage.

Nordvietnamesiske piloter, der fløj MiG-21 under Vietnamkrigen, kaldte flyet for ‘Én bạc‘, der betyder ‘sølv svale’.

1: Det israelske Elbit Systems byggede i perioden 1995 – 2002 MiG-21 LanceR sammen med rumænske Aerostar SA.

Specifikationer:

Producent:Mikojan-Gurevitj
Produktionsår:1959 - 1985
Antal produceret:11.496
Besætning:1
+ to-sædet træningsversion
Længde:
14,70 meter
Vingefang:7,15 meter
Højde:4 meter
Vinge areal:23 m2
Tom vægt:5.846 kg
Nyttelast:3.121 kg
Max. startvægt:9.800 kg
Motorer:1 × Tumansky R-25-300 turbojet
Tophastighed:2.175 km/t
i 42.000 fod
Rækkevidde:1.470 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar