Mil Mi 28 -flyvere.dk

Det russiske luftvåben Mil Mi 28. Foto: Artem Katranzhi. CC BY-SA 2.0

Mil Mi-28

Mil Mi-28, med NATO kaldenavn Havoc, er en sovjetisk/russisk militær to-sædet altvejrs angrebshelikopter designet og produceret af Mil Moscow Helicopter Plant i begyndelsen af 1980’erne i Moskva, Rusland.

Udviklingen af Mil Mi-28 begyndte da projektet med den store angrebshelikopter Mil Mi-24 , med NATO kaldenavn Hind, var overstået i begyndelsen af 1970’erne.

Mi-24 er en ‘gunship’ angrebshelikopter med en sekundær rolle som transporthelikopter med en forholdsvis lille kapacitet på otte kamptropper.

Mil Mi-24 blev solidt afprøvet med skiftende held under Sovjetunionens besættelse af Afghanistan i 1980’erne og 1990’erne.

Mil Mi-28 – en Tank Killer

Mil Mi-28 er en ‘ren’ angrebshelikopter med begrænset transport kapacitet og med en rolle som ‘tank-killer’.

Den er udstyret med en 30 mm. automatisk panserbrydende kanon, 8 Ataka anti-tank missiler og to beholdere med op til 40 S-8 / S-13 122 mm. raketter.

I 1980 startede MIL udviklingen af en angrebshelikopter, der kunne fungere som tank-killer og til angreb på andre helikoptere.

Den første prototype af Mil Mi-28 fløj første gang i 1982.

MIL Mi-28. Kamov Ka 50 blev Sovjets ny standard angrebshelikopter i 1984
Det russiske luftvåben Kamov Ka-50. Foto: Sergey Krivchikov. GFDL 1.2

Mange forhindringer – blandt andet verdenshistorien

Udviklingen af Mil Mi-24 blev langvarig af flere årsager.

En af årsagerne var det sovjetiske luftvåbens valg i 1984 af Kamov Ka-50 som ny standard angrebshelikopter.

Det gjorde at den videre udvikling af Mil Mi-28 blev droslet ned.

Først i 1987 fik MIL produktionen af helikopteren godkendt.

 

En anden årsag var den ændrede sikkerhedssituation i Europa efter først Murens fald i Berlin og siden Sovjetunionens sammenbrud.

Hverken NATO eller Warszawa pagten anså længere store styrker af angrebshelikopetere i Europa for nødvendige.

Afslutningen af den kolde krig gjorde at fokus ikke længere var på at opmarchere store land- og luftstyrker for hverken Warszawa pagten eller for NATO.

I 1988 blev den første af to  ‘produktions’ prototyper version Mi-28A bygget.

Helikopteren blev vist offentligt frem ved Paris Air Show i juni 1989.

Mi-28A versionen blev droppet i 1993 fordi den ikke var konkurrencedygtig i forhold til Kamovs Ka-50, især fordi Mi-28A ikke var en altvejrs version.

Dag og nat i al slags vejr

I 1995 kom så Mil Mi-28N, der er en dag/nat og altvejrs version med forbedret radar og FLIR udstyr.

De første eksemplarer af Mi-28N blev leveret til den russiske hær i 2006.

Til gengæld gjorde Mil Mi-28Ns altvejrs egenskaber og dens forholdsvis lave produktionsomkostninger, at ledelsen i det russiske luftvåben i 2003 erklærede, at Mi-28N sammen med Kamovs Ka-50 ville blive de nye standard helikoptere i det nye Ruslands luftvåben.

Specifikationer:

Producent:Mil Moscow Helicopter Plant
Produktionsår:1987 –
Antal produceret:126
Besætning:2
Længde:17,91 m
Rotor diameter:17,20 m
Højde:3,82 m
Tom vægt:7.890 kg
Max. startvægt:11.700 kg
Motorer: 2 × Klimov TV3-117 turboshaft
Max. hastighed:324 km/t
Cruise hastighed:265 km/t
Rækkevidde:435 km
Max. flyvehøjde:4.950 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII