Mil Mi-28, med NATO kaldenavn Havoc, er en sovjetisk/russisk militær to-sædet altvejrs angrebshelikopter designet og produceret af Mil Moscow Helicopter Plant i begyndelsen af 1980’erne i Moskva, Rusland.
Udviklingen af Mil Mi-28 begyndte da projektet med den store angrebshelikopter Mil Mi-24 , med NATO kaldenavn Hind, var overstået i begyndelsen af 1970’erne.
Mi-24 er en ‘gunship’ angrebshelikopter med en sekundær rolle som transporthelikopter med en forholdsvis lille kapacitet på otte kamptropper.
Mil Mi-24 blev solidt afprøvet med skiftende held under Sovjetunionens besættelse af Afghanistan i 1980’erne og 1990’erne.
Mil Mi-28 – en Tank Killer
Mil Mi-28 er en ‘ren’ angrebshelikopter med begrænset transport kapacitet og med en rolle som ‘tank-killer’.
Den er udstyret med en 30 mm. automatisk panserbrydende kanon, 8 Ataka anti-tank missiler og to beholdere med op til 40 S-8 / S-13 122 mm. raketter.
I 1980 startede MIL udviklingen af en angrebshelikopter, der kunne fungere som tank-killer og til angreb på andre helikoptere.
Den første prototype af Mil Mi-28 fløj første gang i 1982.
Mange forhindringer – blandt andet verdenshistorien
Udviklingen af Mil Mi-24 blev langvarig af flere årsager.
En af årsagerne var det sovjetiske luftvåbens valg i 1984 af Kamov Ka-50 som ny standard angrebshelikopter.
Det gjorde at den videre udvikling af Mil Mi-28 blev droslet ned.
Først i 1987 fik MIL produktionen af helikopteren godkendt.
En anden årsag var den ændrede sikkerhedssituation i Europa efter først Murens fald i Berlin og siden Sovjetunionens sammenbrud.
Hverken NATO eller Warszawa pagten anså længere store styrker af angrebshelikopetere i Europa for nødvendige.
Afslutningen af den kolde krig gjorde at fokus ikke længere var på at opmarchere store land- og luftstyrker for hverken Warszawa pagten eller for NATO.
I 1988 blev den første af to ‘produktions’ prototyper version Mi-28A bygget.
Helikopteren blev vist offentligt frem ved Paris Air Show i juni 1989.
Mi-28A versionen blev droppet i 1993 fordi den ikke var konkurrencedygtig i forhold til Kamovs Ka-50, især fordi Mi-28A ikke var en altvejrs version.
Dag og nat i al slags vejr
I 1995 kom så Mil Mi-28N, der er en dag/nat og altvejrs version med forbedret radar og FLIR udstyr.
De første eksemplarer af Mi-28N blev leveret til den russiske hær i 2006.
Til gengæld gjorde Mil Mi-28Ns altvejrs egenskaber og dens forholdsvis lave produktionsomkostninger, at ledelsen i det russiske luftvåben i 2003 erklærede, at Mi-28N sammen med Kamovs Ka-50 ville blive de nye standard helikoptere i det nye Ruslands luftvåben.