Mil Mi 28 -flyvere.dk

Det russiske luftvåben Mil Mi 28. Foto: Artem Katranzhi. CC BY-SA 2.0

Mil Mi-28

Mil Mi-28, med NATO kaldenavn Havoc, er en sovjetisk/russisk militær to-sædet altvejrs angrebshelikopter designet og produceret af Mil Moscow Helicopter Plant i begyndelsen af 1980’erne i Moskva, Rusland.

Udviklingen af Mil Mi-28 begyndte da projektet med den store angrebshelikopter Mil Mi-24 , med NATO kaldenavn Hind, var overstået i begyndelsen af 1970’erne.

Mi-24 er en ‘gunship’ angrebshelikopter med en sekundær rolle som transporthelikopter med en forholdsvis lille kapacitet på otte kamptropper.

Mil Mi-24 blev solidt afprøvet med skiftende held under Sovjetunionens besættelse af Afghanistan i 1980’erne og 1990’erne.

Mil Mi-28 – en Tank Killer

Mil Mi-28 er en ‘ren’ angrebshelikopter med begrænset transport kapacitet og med en rolle som ‘tank-killer’.

Den er udstyret med en 30 mm. automatisk panserbrydende kanon, 8 Ataka anti-tank missiler og to beholdere med op til 40 S-8 / S-13 122 mm. raketter.

I 1980 startede MIL udviklingen af en angrebshelikopter, der kunne fungere som tank-killer og til angreb på andre helikoptere.

Den første prototype af Mil Mi-28 fløj første gang i 1982.

MIL Mi-28. Kamov Ka 50 blev Sovjets ny standard angrebshelikopter i 1984
Det russiske luftvåben Kamov Ka-50. Foto: Sergey Krivchikov. GFDL 1.2

Mange forhindringer – blandt andet verdenshistorien

Udviklingen af Mil Mi-24 blev langvarig af flere årsager.

En af årsagerne var det sovjetiske luftvåbens valg i 1984 af Kamov Ka-50 som ny standard angrebshelikopter.

Det gjorde at den videre udvikling af Mil Mi-28 blev droslet ned.

Først i 1987 fik MIL produktionen af helikopteren godkendt.

 

En anden årsag var den ændrede sikkerhedssituation i Europa efter først Murens fald i Berlin og siden Sovjetunionens sammenbrud.

Hverken NATO eller Warszawa pagten anså længere store styrker af angrebshelikopetere i Europa for nødvendige.

Afslutningen af den kolde krig gjorde at fokus ikke længere var på at opmarchere store land- og luftstyrker for hverken Warszawa pagten eller for NATO.

I 1988 blev den første af to  ‘produktions’ prototyper version Mi-28A bygget.

Helikopteren blev vist offentligt frem ved Paris Air Show i juni 1989.

Mi-28A versionen blev droppet i 1993 fordi den ikke var konkurrencedygtig i forhold til Kamovs Ka-50, især fordi Mi-28A ikke var en altvejrs version.

Dag og nat i al slags vejr

I 1995 kom så Mil Mi-28N, der er en dag/nat og altvejrs version med forbedret radar og FLIR udstyr.

De første eksemplarer af Mi-28N blev leveret til den russiske hær i 2006.

Til gengæld gjorde Mil Mi-28Ns altvejrs egenskaber og dens forholdsvis lave produktionsomkostninger, at ledelsen i det russiske luftvåben i 2003 erklærede, at Mi-28N sammen med Kamovs Ka-50 ville blive de nye standard helikoptere i det nye Ruslands luftvåben.

Specifikationer:

Producent: Mil Moscow Helicopter Plant
Produktionsår:1987 –
Antal produceret:126
Besætning: 2
Længde:17,91 m
Rotor diameter:17,20 m
Højde:3,82 m
Tom vægt: 7.890 kg
Max. startvægt:11.700 kg
Motorer: 2 × Klimov TV3-117 turboshaft
Max. hastighed: 324 km/t
Cruise hastighed:265 km/t
Rækkevidde:435 km
Max. flyvehøjde:4.950 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII