North American AJ Savage - flyvere.dk

U.S. Navy North American AJ Savage 1956 på USS Lexington. Foto: U.S. Navy National Museum of Naval Aviation. Public domain.

North American AJ Savage

North American AJ Savage var et tre-motoret og tre-sædet hangarskibbaseret hybridt bombefly udviklet og produceret af North American Aviation i slutningen af 1940’erne i Los Angeles, Kalifornien i USA.

AJ Savage flyet blev udviklet til at kunne fremføre de nye typer atomvåben, der fulgte efter USAs udvikling af de første to atombomber.

Savage var et højvinget monoplan med foldbare vinger.

Flyet var på det tidspunkt det hidtil tungeste hangarskibs baserede fly.

Et hybridfly

AJ Savage var et hybridfly med to Pratt & Whitney R-2800-44W Double Wasp propelmotorer (en motor under hver vinge) samt en Allison J33-A-10 turbojet motor indbygget i den bagerste del af fuselagen.

Savage flyet blev også brugt som rekognosceringsfly og lufttankning af andre fly.

Den første prototype af AJ Savage, XAJ-1, fløj første gang den 3. juli 1948.

Turbojet motoren, der sad i den bagerste del af flyets fuselage blev primært brugt til take-off og til at opnå maksimum flyvehastighed.

De to stempelmotorer og turbojet motoren brugte den samme type brændstof, hvilket var usædvanligt.

Klodshans

Savage var ikke særligt populær blandt mandskabet på U.S. Navys hangarskibe.

Flyet var for stort og tidskrævende at håndtere til at det nogensinde blev et effektivt hangarskibsbaseret fly.

North American AJ Savage kunne kun benyttes på de største hangarskibe i U.S. Navy.

De foldbare vinger kunne kun foldes en af gangen vha. af en bærbar hydralisk pumpe, som en af hangarskibets mandskab måtte udføre oppe på selve flyet.

Selvom flyet i sig selv var ikke særlig pålideligt, så roste og værdsatte flyets piloter AJ Savage som en drøm af et fly, der opførte sig som et jagerfly i luften.

Savage blev benyttet som en del af USAs nukleare afskrækkelsesprogram i Europa, Mellemøsten og Asien.

Andre versioner af AJ Savage

I 1950 bestilte U.S. Navy en foto-rekognosceringsversion af Savage flyet, der blev benævnt AJ-1P og AJ-2P.

Den version havde bedre stempelmotorer, et fjerde besætningsmedlem og større brændstof kapacitet.

I 1954 blev den eneste overlevende prototype af Savage ombygget til test af en ny rolle som tankfly til lufttankning.

Flere Savage fly i aktiv tjeneste blev ligeledes ombygget og indsat som tankfly.

Savage flyene fløj frem til 1960, hvor strukturelle slidskader på flere fly gjorde, at de sidste eksemplarer af flyet blev trukket ud af tjeneste.

Specifikationer:

Producent:North American Aviation
Produktionsår:1948–1955
Besætning:3
Længde:
19,22 meter
Vingefang: 21 meter
Højde: 6,25 meter
Vinge areal: 77,6 m2
Tom vægt: 12.500 kg
Nyttelast:5.400 kg
Max. startvægt: 23.112 kg
Motorer:2 × Pratt & Whitney R-2800-44W Double Wasp
og
1 x Allison J33-A-10 turbojet.
Tophastighed: 758 km/t
Rækkevidde:2.786 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII