Northrop XP-56 Black Bullet - flyvere.dk

United States Army Air Forces Northrop XP-56 Black Bullet - prototype nr. 2. Foto: Wikimedia commons.

Northrop XP-56 Black Bullet

Northrop XP-56 Black Bullet var et et-motoret eksperimentalt kampfly udviklet og produceret i begyndelsen af 1940’erne af Northrop Corporation (nu Northrop Grumman) i Hawthorne i Kalifornien i USA.

I kategorien mærkelige eksperimentalfly med et bizart udseende vinder Black Bullet helt klart en pris.

Northrop XP-56 Black Bullet var et meget radikalt forslag til et nyt flydesign i USA under den 2. verdenskrig.

En flyvende vinge

De første overvejelser om flyet begyndte i 1939 og indebar en række vilde designforslag til et fly, der stort set var en flyvende vinge med en meget lille fuselage.

Fuselagen var kun lige stor nok til cockpit og motor.

Flyet havde ikke noget traditionelt haleror, kun en lille nedadvendt halefinne.

Northrop videreudviklede Flyvende vinge designprincippet til perfektion – med Northrop Grumman B-2 Spirit bombeflyet som den foreløbige kulmination.

To prototyper

Den amerikanske hærs luftvåben USAAF bestilte en prototype i september 1940.

Pratt & Whitney 1800 motoren var blevet opgivet af Pratt & Whitney, så flyets design blev modificeret til at kunne huse Prat & Whitneys R-2800 Double Wasp motor.

Det forsinkede udviklingen af flyet med fem måneder.

Ny eksperimental motor

Flyet var et stort eksperiment.

Flyets motor skulle efter planen være Pratt & Whitneys ligeså eksperimentelle vandkølede X-1800 motor, der skulle drive et sæt kontra-roterende propeller.

Propellerne sad i en pusher-konfiguration bag på flyet.

Northrop XP-56 Black Bullet - flyvere.dk
Northrop XP-56 Black Bullet – første prototype.
Foto: Wikimedia

Den første prototyper fløj første gang 30. september 1943.

Flyet havde meget store problemer med stabiliteten i luften – ikke mindst på grund af den lille stub, der udgjorde flyets vertikale haleror.

Allerede en måned senere den 8. oktober 1943 totalhavarerede flyet, da et af flyets dæk eksploderede under en taxi-test ved høj hastighed.

Northrop XP-56 Black Bullet – anden prototype.
Foto: Wikimedia

Efter erfaringerne med den første prototype modificerede Northrop designet, så flyet nu havde en vertikal halefinne – på både over- og undersiden af fuselagen.

Den anden prototype fløj første gang 23. marts 1944.

Nye problemer med stabilitet og vægtfordelingen i flyet gjorde at Northrop indstillede alle tests i 1945.

Da havde flyet ikke været i luften i et år.

På det tidspunkt var udviklingen af militære jet kampfly kommet så langt, så U.S. Army Air Forces behov for endnu et propel kampfly var uaktuelt.

Specifikationer:

Producent:Northrop Corporation
Produceret:1940
Antal produceret:2
Passagerer:3
Længde:8,38 m
Vingefang:12,96 m
Højde:3,35 m
Vægt:3.955 kg
Max. vægt:5.520 kg
Motor:1 × Pratt & Whitney R-2800-29 radial
Max. hastighed:749 km/t
Rækkevidde:1.063 km
Flyvehøjde:10.061 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII