Northrop XP-56 Black Bullet var et et-motoret eksperimentalt kampfly udviklet og produceret i begyndelsen af 1940’erne af Northrop Corporation (nu Northrop Grumman) i Hawthorne i Kalifornien i USA.
I kategorien mærkelige eksperimentalfly med et bizart udseende vinder Black Bullet helt klart en pris.
Northrop XP-56 Black Bullet var et meget radikalt forslag til et nyt flydesign i USA under den 2. verdenskrig.
En flyvende vinge
De første overvejelser om flyet begyndte i 1939 og indebar en række vilde designforslag til et fly, der stort set var en flyvende vinge med en meget lille fuselage.
Fuselagen var kun lige stor nok til cockpit og motor.
Flyet havde ikke noget traditionelt haleror, kun en lille nedadvendt halefinne.
Northrop videreudviklede Flyvende vinge designprincippet til perfektion – med Northrop Grumman B-2 Spirit bombeflyet som den foreløbige kulmination.
To prototyper
Den amerikanske hærs luftvåben USAAF bestilte en prototype i september 1940.
Pratt & Whitney 1800 motoren var blevet opgivet af Pratt & Whitney, så flyets design blev modificeret til at kunne huse Prat & Whitneys R-2800 Double Wasp motor.
Det forsinkede udviklingen af flyet med fem måneder.
Ny eksperimental motor
Flyet var et stort eksperiment.
Flyets motor skulle efter planen være Pratt & Whitneys ligeså eksperimentelle vandkølede X-1800 motor, der skulle drive et sæt kontra-roterende propeller.
Propellerne sad i en pusher-konfiguration bag på flyet.
Den første prototyper fløj første gang 30. september 1943.
Flyet havde meget store problemer med stabiliteten i luften – ikke mindst på grund af den lille stub, der udgjorde flyets vertikale haleror.
Allerede en måned senere den 8. oktober 1943 totalhavarerede flyet, da et af flyets dæk eksploderede under en taxi-test ved høj hastighed.
Efter erfaringerne med den første prototype modificerede Northrop designet, så flyet nu havde en vertikal halefinne – på både over- og undersiden af fuselagen.
Den anden prototype fløj første gang 23. marts 1944.
Nye problemer med stabilitet og vægtfordelingen i flyet gjorde at Northrop indstillede alle tests i 1945.
Da havde flyet ikke været i luften i et år.
På det tidspunkt var udviklingen af militære jet kampfly kommet så langt, så U.S. Army Air Forces behov for endnu et propel kampfly var uaktuelt.