Northrop XP-79 var et to-motoret eksperimentelt jet kampfly udviklet og designet i 1930’erne og produceret i 1943 af Northrop Corporation i Hawthorne i Californien, USA.
XP-79 flyet blev udviklet af John ‘Jack’ Northrop efter et koncept om et flyvende vinge design, der var banebrydende.
Flyet blev oprindeligt udviklet som et raketdrevet kampfly med to AeroJet raketmotorer.
Men problemer med raketmotorernes turbodele gjorde at Northrop droppede ideen og i stedet for benyttede to Westinghouse 19B (J30) turbojet motorer.
Et banebrydende vingedesign
Selvom projektet med Northrop XP-79 sluttede på tragisk vis, så var John Northrops flyvende vinge design så banebrydende, at det er forblevet under udvikling i mere end 70 år og stadig udvikles den dag i dag.
Designet danner stadig grundlag for udvikling af nye flytyper med stealth egenskaber.
Northrops XP-79 fly var banebrydende på flere felter indenfor flydesign.
Selve flyets flyvende vinge design var en banebrydende nytænkning, der foreløbig er kulmineret med udviklingen og designet af Northrop Grumman B-2 Spirit stealth bombeflyet.
XP-79s cockpit var også udført med et banebrydende design, hvor piloten lå ned.
Det betød en reducering af G-kræfternes påvirkning af piloten.
Samtidig var cockpittet bygget af magnesium og dets dele var, som det første i flyhistorien, svejset sammen til en egentlig monocoque struktur.
Fra starten af 1940’erne blev jet fly normalt nittet sammen og det materiale, der oftest blev anvendt, var aluminium.
Ikke et færdigudviklet design
Northrops flyvende vinge design var i 1940’erne endnu ikke færdigudviklet og XP-79 flyet havde derfor to små haleror.
Forud for XP-79 fik Northrop kontrakt på at bygge en række prototyper til USAAF – den amerikanske hærs flyvevåben.
De var svævefly varianter (gliders) af Northrops flyvende vinge design.
MX-334 prototypen var et ægte flyvende vinge design uden haleror.
Protoptypen svarede ret nøje til de senere flyvende vinge designs fra Northrop.
MX-334s design lignede Northrops prototype i skala 1:3 Northrop N-9M og det store Northrop YB-35 bombefly mere end det lignede XP-79.
Det manglende haleror var det springende punkt.
Test med raketmotorer
Den første svævefly udgave af MX-334 blev udelukkende testet i en vindtunnel.
Det medførte at MX-334 blerv udstyret med en halefinne – uden halefinnen var flyet ikke stabilt nok til at komme i luften.
De første testflyvninger med MX-334 foregik i september og oktober 1943 ved hjælp af først en bil og senere et Lockheed P-38 Lightning kampfly til at trække flyet op.
I starten af 1944 blev et nyt eksemplar af MX-334 udstyret med de raketmotorer, som Northrop oprindelig havde planlagt.
Den 5. juni 1944 fløj MX-334 prototypen for første gang ved hjælp af raketmotorer og blev dermed det første amerikanske raketdrevne fly, der rent faktisk fløj.
Northrop XP-79B
Northrop byggede som nævnt en version af flyet, der var udstyret med to Westinghouse 19B (J30) turbojet motorer.
XP-79B havde to forholdsvis store haleror placeret bagerst over motorerne på flyet.
Det fly blev benævnt XP-79B.
XP-79B fløj for første og eneste gang den 12. december 1945.
Efter ca. 15 minutters flyvning foretog test piloten Harry Crosby et langsom rul, hvorefter han mistede kontrollen over flyet og det styrtede ned.
Crosby omkom efter at være blevet ramt af flyet i et forsøg på at springe ud med faldskærm.
Kort tid efter nedlagde den amerikanske hærs luftvåben projektet.