Saab 35 Draken (svensk for “Dragen”) var et svensk kampfly, der blev udviklet i 1950’erne og produceret fra 1955 til 1974 af Saab flyfabrikkerne i Trollhättan i Sverige.
Draken var det første supersoniske fly i tjeneste i Vesteuropa.
Draken blev udviklet sidst i 1940’erne og først i 1950’ererne.
Flyet skulle afløse Sveriges førstegenerations jet jagere Saab 29 Tunnan og jagervarianten (J 32B) af Saab 32 Lansen.
SAAB 210 Lilldraken
Draken blev designet med en dobbelt deltavinge, der var et helt nyt og banebrydende vingedesign.
For at teste de aerodynamiske kvaliteter af det helt nye design og vingekonfigurationen, blev en nedskaleret udgave af flyet, kaldet Saab 210 Lilldraken, produceret og anvendt som testbed.
Al udvikling og produktion af Draken foregik i Sverige.
Draken blev indsat i tjeneste ved Flygvapnet den 8. marts 1960.
Flyet var oprindelig tiltænkt en rolle som et interceptor fly til luftværnsmissioner.
Draken viste sig imidlertid så manøvredygtigt, så det uden problemer kunne anvendes som både jagerfly, altvejrs-jagerfly og som jagerbomber.
Draken tjente som et effektivt supersonisk kamp- og jagerfly under den kolde krig.
Mens flyet var i svensk tjeneste blev det opgraderet af flere omgange, og den endelige version var J 35J modellen.
I 1980erne var Flygvapnets Draken-fly i det store og hele blevet erstattet med de mere avancerede Saab 37 Viggen jagerfly.
Saab JAS 39 Gripen jagere var under udvikling og forventedes klar indenfor ca. 10 år.
Som en konsekvens af nedskæringer og høje serviceomkostninger valgte Flygvapnet at trække Draken ud af tjeneste i December 1999.
Draken blev solgt til Østrig, Danmark, Finland og til USA.