Sikorsky S 92A - flyvere.dk

Sikorsky S-92. Foto: Gary Watt - GNU.

Sikorsky S-92

Sikorsky S-92 er en to-motoret fire-bladet “multi-purpose” turboshaft helikopter, der er udviklet i 1990’erne og produceret siden 1998 af Sikorsky Aircraft til både civil og militær brug.

S-92 er en videreudvikling af Sikorsky S-70, som den deler både rotor system og flyvekonsol med.

Helikopteren er udstyret med to GE CT7-8A turboshaft motorer og har et aluminum skrog med dele af komposit materialer.

Den fire-bladede rotor på S-92 er større end på Sikorsky S-70.

Nye transportbehov efter oliekrisen

Efter 1970’ernes oliekrise intensiverede olieselskaber over hele verden deres off-shore aktiviteter i jagten på mere olie.

Oliekrisen havde tvunget olieselskaberne længere ud på havet i søgningen efter nye oliefelter til havs.

Det skabte et behov for en transporthelikopter med tilstrækkelig passagerkapacitet til at kunne betjene olie- og boreplatforme langt til havs.

Lang udviklingsfase

Udviklingen af helt nye fly- og helikopterdesigns tager lang tid, og det var et helt nyt koncept for civil helikoptertransport, der var behov for.

Sikorsky var i skarp konkurrence med andre moderne civile helikoptere som f.eks. Aerospatiale/Eurocopter Super Puma, nu Airbus Helicopters H215, der ligesom forgængeren Aérospatiale SA 330 Puma, har betjent olieindustrien i Nordsøen i mere end en menneskealder.

Først i 1992, næsten 20 år efter oliekrisen, præsenterede Sikorsky er designmockup af en helt ny transporthelikopter.

Seks år senere, den 23. december 1998, fløj den første Sikorsky S-92 helikopter første gang.

Specifikationer:

Producent:Sikorsky Aircraft
Produktionsår:1998 -
Antal produceret:+ 300
Besætning: 2
Passagerer:19
Længde:17,10 m
Rotor diameter:17,17 m
Højde:4,71 m
Tom vægt: 7030 kg
Max. startvægt:12020 kg
Motorer:2 × General Electric CT7-8A turboshaft 2.520 HK
Max. hastighed: 306 km/t
Cruise hastighed:280 km/t
Rækkevidde:999 km
Max. flyvehøjde:4.270 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII