Russiske flyvevåben, Voenno-vozdushnye sily Rossii, Sukhoi Su-34. Foto: Alex Beltyukov. CC BY-SA 3.0.

Sukhoi Su-34

Sukhoi Su-34, (russisk: Сухой Су-34), med NATO-kaldenavn Fullback, er et sovjetisk/russisk tomotoret og tosædet mellemdistance multirolle turbofan kampfly, der blev udviklet af Sukhoi i 1980’erne og som produceres af Sukhoi/NAPO i Rusland.

Den første prototype af det, der skulle blive til Su-34, fløj første gang i 1990, men blev først indsat i aktiv tjeneste i 2014 hos det russiske luftvåben.

Su-34 er baseret på forløberen Sukhoi Su-27 Flanker, der blev udviklet i 1980’ernes Sovjetunion.

Flyet har et pansret cockpit med to side-by-side sæder til flyets to piloter.

Flyet er udviklet som et taktisk multirolle kampfly, der kan operere lige godt om dagen og om natten og i al slags vejr.

Det er udviklet til at kunne modstå alle former for fjendtlige tiltag som beskydning og elektronisk krigsførelse.

Udviklet under kaotiske samfundsforhold

Flyets sene udviklingsfase foregik under de kaotiske forhold, som Sovjetunionens krise og senere opløsning udløste i det sovjetiske/russiske samfund.

Budgetnedskæringer gjorde at udviklingen af flyet gik i stå gentagne gange.

Ikke desto mindre fortsatte testflyvningerne, omend i et langsomt tempo.

Sukhoi Su-34

Den første prototype, der egentlig bare var et ombygget Su-27UB med nyt næseparti, fløj første gang den 13. april 1990.

Anden prototype fløj første gang den 18. december 1993 og var et fly, der var visuelt forskelligt fra Su-27 Flanker.

Den tredje prototype var samtidig det første eksemplar af Su-34, der levede op til produktionsspecifikationerne for det nye fly.

Den tredje prototype fløj første gang den 28. december 1994.

Det tredje præproduktionseksemplar fløj først i slutningen af ​​1996.

Rusland planlægger at erstatte Sukhoi Su-24 og Tupolev Tu-22M med Sukhoi Su-34.

Specifikationer:

Besætning:1
Længde:
19,8 meter
Vingefang: 13,95 meter
Højde: 4,74 meter
Vinge areal: 78,8 m2
Tom vægt: 18.000 kg
Nyttelast: 7.000 kg
Max. startvægt: 35.000 kg
Motorer:2 × Saturn AL-41F1

(motor til prototyper)

Tophastighed: 2.140 km/t (Mach 2)

Supercruise: 1.700 km/t.

Rækkevidde:3.500 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII