Tupolev Tu-22M

Voenno-vozdushnye sily Rossii Tupolev Tu-22M3 Ryazan Dyagilevo 2011. Foto: Alex Beltyukov. CC BY-SA 3.0

Tupolev Tu-22M

Tupolev Tu-22M, med NATO kaldenavnet Backfire, er et sovjetisk/russisk to-motoret supersonisk langtrækkende strategisk bombefly med et variabelt sweep-wing vingedesign.

Flyet blev udviklet af Tupolev Design Bureau i 1960’erne og produceret af Tupolev fra 1967 til 1993.

I 1962 blev det klart for det sovjetiske miltær, at det dengang nyudviklede Tupolev Tu-22 var utilstrækkeligt i sin rolle som bombefly.

Flyet var stort set ubrugeligt som operativt bombefly.

Tu-22s flyveegenskaber var decideret farlige for besætning og alle andre i nærheden af flyet.

En ny Tu-22 – Tu-22M

I 1962 påbegyndte Tupolev arbejdet med en videreudvikling af Tu-22.

Man kan godt tale om at Tupolev udviklede et helt nyt fly, men som en videreudvikling af Tu-22.

Det nye fly blev designet med et variabelt sweep-wing vingedesign.

Det nye vingedesign gav Tu-22M helt andre flyveegenskaber ved både lav og høj hastighed.

Det gjorde det muligt at lande flyet sikkert ved en normal landingshastighed.

Dårlig kvalitet

På trods af det meget bedre og langt mere effektivefly design, var også Tu-22M præget af mangel på reservedele og flykomponenter i en ordentlig kvalitet.

Det var et problem, der nærmest definerede store dele af den sovjetiske fremstillingsindsutri.

Flyet er da også løbende blevet opdateret til nye versioner – især efter Sovjetunionens opløsning i 1990’erne.

Der er da heller ikke megen lighed mellem de første versioner Tu-22M(0) og Tu22M1 og 2, og så de nyeste versioner TU-22M3 og M4.

Specifikationer:

Producent:Tupolev Design Bureau
Produktionsår:1967–1993
Antal produceret:497
Besætning:4 - pilot, 2. pilot, navigatør, våbenoperatør
Længde:
42,46 meter
Vingefang:24,28 meter
Højde:11,05 meter
Vinge areal:175,8 - 183,6 m2
Vægt: (tom)58.000 kg
Max. startvægt:126.000 kg.
Motorer:2 × Kuznetsov NK-25 turbofan
Tophastighed:1.997 km/t. ~ Mach 1.88
Rækkevidde:6.800 km.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII