Supermarine Nighthawk - flyvere.dk

Royal Flying Corps Supermarine Nighthawk Anti-Zeppelin kampfly 1917-1918. Foto: Ukendt. Public domain.

Supermarine Nighthawk

Supermarine Nighthawk var et to-motoret quadraplan med bi-plan haleror udviklet og produceret i 1917 af Supermarine Aviation Works Ltd. i Woolston ved Southampton i England.

Flyet blev udviklet som et anti-Zeppelin angrebsfly, der skulle udføre patruljering i luften og opsøge og nedskyde de tyske Zeppeliner luftfartøjer, der hjemsøgte og bombede England fra luften under den første verdenskrig.

Flyet nåede aldrig udover prototype stadiet og nåede heller ikke at blive indsat i aktiv tjeneste hos Royal Flying Corps (RFC) – det nuværende RAF, Royal Airforce.

Med en projekteret (ekstrem) flyvetid på 9 til 18 timer var flyet tiltænkt en rolle som langtrækkende patrulje- og angrebsfly.

Nighthawk var foruden en bevæbning bestående af en Davis rekylfri 1/4 punds kanon og to Lewis maskingeværer udstyret med en kraftig projektør til visuel afsøgning af luftrummet omkring flyet.

Den elektriske strøm til projektøren blev leveret af den første kendte APU, Auxillary Power Unit, i flyvningens historie.

APU’en på Supermarine Nighthawk var en benzindrevet motor produceret af ABC Motors, der drev en generator.

Specifikationer:

Producent:Supermarine Aviation Works Ltd.
Produktionsår:1917
Antal produceret:1
Besætning:3-5
Længde:
11,28 meter
Vingefang: 18,29 meter
Højde: 5,39 meter
Vinge areal: 89,20 m2
Tom vægt: 1.671 kg
Lastet vægt: 2.794 kg
Motor:2 × Anzani 9 cylindre radial 100 hk hver - fire-bladet propel.
Tophastighed: 121 km/t
Flyvetid:9 - 18 timer (teoretisk).

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII