Xian H-6K - flyvere.dk

PLAAF Xian H-6. Foto: Japanske Forsvarsministerium. CC BY 4.0

Xian H-6

Xian H-6, kinesisk: 轰-6; pinyin: Hōng-6, er en kinesisk licensbygget version af det to-motorede sovjetiske jetbombefly Tupolev Tu-16.

Xian H-6 er blevet licensbygget af den kinesiske flyproducent Xi’an Aircraft Industrial Corporation, (XAC) lige siden de første eksemplarer af Tu-16 blev leveret til Kina i 1958

XAC fabrikkerne har videreudviklet og moderniseret flyet i adskillige versioner siden slutningen af 1950’erne.

I dag er videreudviklingen af flyet nået til versionerne Xian H-6K og Xian H-6N.

Det er stærkt moderniserede versioner, der ikke har meget til fælles med det oprindelige sovjetiske bombefly.

De nyeste versioner af Xian H-6 flyet er udstyret med sovjetisk udviklede Soloviev D-30 turbofan motorer, digitale systemer og flykontroller.

Fra udtjent sovjetisk bombefly til Beijings hammer

I 1958 leverede Sovjetunionen de første TU-16 til det kinesiske luftvåben PLAAF.

Næsten samtidig blev der indgået en licensaftale mellem den kinesiske producent Xi’an Aircraft Industrial Corporation (XAC) og Sovjetunionen om licensproduktion af en kinesisk version af flyet.

De første licensproducerede eksemplarer af H-6, som er flyets betegnelse i kinesisk tjeneste, fløj allerede i 1959.

Frem til 1990’erne blev der fremstillet mere end 150 Xian H-6 eksemplarer på Xi’an fabrikkerne og man går ud fra at der er ca. 120 eksemplarer i tjeneste.

Xian H-6 er bygget i flere varianter til forskellige opgaver:

Xian H-6: Kinas strategiske bombefly

Den nyeste version af Xian H-6 er den stærkt modificerede H-6K version, der er udstyret til at fremføre og angribe med både atomvåben og cruise missiler.

Specifikationer:

Fabrikant:Xi'an Aircraft Industrial Corporation
Produktionsår:1959 –
Besætning:4
Længde:34,80 m.
Vingefang:33 m.
Højde:10,36 m.
Vægt:37.200 kg
Max. vægt:79.000 kg
Motor: 2 × Xian WP8 turbojet
Cruise hastighed:768 km/t
Max. hastighed:1.050 km/t
Rækkevidde:6.000 km
Flyvehøjde:12.800 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII