Aero L-29 Delfín - flyvere.dk

Aero L-29 Delfín Caslav, august 1994. Foto: Rob Schleiffert. (cropped). CC BY-SA 2.0

Aero L-29 Delfín

Aero L-29 Delfín (engelsk: Dolphin), med NATO-kaldenavn: Maya, er et militært træningsfly udviklet og produceret i 1950’erne af den tjekkoslovakiske (nu Tjekkiske) flyproducent Aero Vodochody.

Det var det tidligere Tjekkoslovakiets første eget-producerede jetfly.

Samtidig var det Warszawapagtens og den Sovjetisk dominerede økonomisk-industrielle sammenslutning COMECONs største industrielle projekt udenfor Sovjetunionen.

Aero L-29 blev udviklet for at imødekomme et behov for et fælles moderne jet trænings- og uddannelsesfly i den Sovjetisk dominerede Warszawapagt.

Et fælles træningsfly

Både Sovjetunionen og Tjekkoslovakiet havde et ønske om at erstatte forældede propeldrevne træningsfly med et nyt moderne jet træningsfly.

Aero Vodochody besluttede derfor at udvikle et nyt jet træningsfly og den 5. april 1959 fløj den første prototype XL-29 for første gang.

L-29 blev herefter valgt som standard træningsfly i hele Warszawapagten – inklusive Sovjetunionen.

Der blev produceret mere end 3.000 eksemplarer af L-29, hvoraf ca. 2.000 menes at være blevet leveret til Sovjetunionen til træning og uddannelse af sovjetiske piloter.

Aero L-29 Delfin blev desuden flittigt eksporteret til en række COMECON lande og til lande med tilknytning til den sovjetiske interessesfære, heriblandt en række afrikanske lande.

Delfinen deltog i flere kamphandlinger – bla. i den Nigerianske Borgerkrig i 1960’erne og på egyptisk side i Yom Kippur krigen i 1973.

Specifikationer:

Producent:Aero Vodochody
Produktionsår:1963–1974
Antal produceret:3.665
Besætning: 2: elev / instruktør
Længde:
10,81 meter
Vingefang:10,29 meter
Højde:3,13 meter
Vinge areal:19,8 m2
Tom vægt:2.208 kg
Nyttelast:1.000 kg
Max. startvægt:3.540 kg
Motorer:1 × Motorlet M-701C 500 turbojet
Tophastighed:820 km/t
Rækkevidde:894 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII