Airbus A321 - flyvere.dk

Lufthansa Airbus A321 D-AIDA. Foto: Gerard van der Schaaf. CC BY 2.0.

Airbus A321

Airbus A321 er et kort- og mellemdistance to-motoret narrow-body jet passagerfly udviklet og bygget siden 1990’erne af Airbus SE.

A321 indgår i gruppen af fly i den såkaldte Airbus A320 gruppe (familie).

Flyet har en forlænget fuselage (flykrop) som den største ændring i forhold til den oprindelige A320.

Flyets fuselage blev forlænget med en sektion på 4,27 foran vingerne og en sektion bag vingerne på 2,67 meter, hvilket gav en fuselage, der var forlænget med næsten 7 meter i forhold til A320-flyet.

Dermed er flyet det største (længste) medlem i gruppen af A320 fly.

Flyet blev i starten kendt som ‘Stretched A320‘ eller som A320-500 eller A325.

Flyet fløj første gang 11. marts 1993, da en prototype udstyret med IAE V2500 turbofan motorer gik i luften.

En anden prototype gik i maj 1993 på vingerne udstyret med CFM56-5B turbofan motorer.

I gruppen af A320 fly findes Airbus A318, A319, A320 og A321.

Airbus har udnyttet dette gruppe medlemskab til at udforme alle fly i gruppen så tilpas ensartet, så piloter let kan skifte mellem at flyve de forskellige fly, der indgår i A320 gruppen.

Airbus A321 blev indsat i drift hos Lufthansa i 1994.

Airbus har leveret mere end 1.850 fly af denne type hvoraf ca. 1.825 stadig er i drift.

I 2019 blev det samlede antal bestillinger opgjort til mere end 4.200 fly.

Specifikationer:

Producent:Airbus
Produceret: 1992 -
Besætning:2 (cockpit)
Passagerer:185-240
Længde:44,51 m
Kabine bredde:3,7 m.
Vingefang:35,8 m
Vinge areal:122,6 m2
Højde: (haleror)11,76 m
Lastkapacitet:51.70 m3
25.500 kg
Cruise hastighed:mach 0.8
Rækkevidde:3.200 - 4.000 km
Motorer:2 x CFM56 eller
2 x IAE Model V2500

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII