CFM56 med militær betegnelse F108 - flyvere.dk

CFM International CFM56 med militær betegnelsen F108. Foto: David Monniaux. CC BY-SA 3.0.

CFM International CFM56

CFM International CFM56 ( USM F108), er en serie af turbofan flymotorer, der produceres af CFM International (CFMI).

CFMI er et joint-venture mellem GE Aviation og Safran Aircraft Engines i Villaroche i Frankrig og Cincinnati, Ohio i USA.

CFM International CFM56 motoren er en high-bypass turbofan motor, der udvikler et lufttryk på 82 til 150 kilonewton, (kN).

Joint Venture

CFMI er et joint-venture selskab bestående af GE Aviation, der er en afdeling af General Electric Company (GE) i USA og det franske selskab Safran Aircraft Engines, der tidligere var kendt som Snecma, der ejes af Safran S.A., Paris i Frankrig.

Begge selskaber leverer komponenter til motoren og begge selskaber har hver sin produktionslinje i henholdsvis Villaroche i Frankrig og i Evendale, Ohio i USA.

GE Aviation producerer og leverer højtryks-kompressor, forbrændingskammer og højtryksturbine til motoren, mens Snecma producerer fan-blade, gear, udstødning og en lavtryks-kompressor.

Endelig producerer Avio Avio S.p.A. fabrikkerne i Torino, Italien enkelte dele til motoren.

CFM International CFM56 er i dag en af de mest anvendte turbofan flymotorer på verdensplan.

Ikke en eneste ordre

CFM56/F-108 motoren blev første gang testet i 1974.

Efter fem år – i 1979 – havde joint-venture selskabet ikke modtaget en eneste ordre på den nye motor og selskabet var meget tæt på en opløsning.

Både selskab og motor blev reddet da bla. Delta Airlines og United Airlines valgte CFM56 motoren som erstatning for de forældede motorer selskaberne benyttede på deres Douglas DC-8 fly.

Kort tid efter valgte det amerikanske militær også at udskifte Pratt & Whitney J57 motorerne på USAFs flåde af KC-135 Stratotanker med CFM56 / F108 motoren.

Det amerikanske luftvåben, U. S. Air Force er i dag selskabets største kunde.

Specifikationer:

Producent:CFM International
Produktionsår:1974 -
Antal produceret:32. 645+ (2018)
Type:High bypass turbofan
Vægt:1.954 - 2.644 kg (eft. version)
Længde:236,4 cm - 262,2 cm m. (eft. version)
Diameter (fan):152 cm - 184 cm (eft. version)
Tryk (Max Take-off thrust):89,41 - 151,24 kN (eft. version)
Anvendelse:Airbus A320 family
Airbus A340
Boeing 737 Classic
Boeing 737 Next Generation
Boeing KC-135R Stratotanker
McDonnell Douglas DC-8-70

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII