CFM56 med militær betegnelse F108 - flyvere.dk
Foto: Wikimedia commons.

CFM International CFM56

CFM International CFM56 ( USM F108), er en serie af turbofan flymotorer, der produceres af CFM International (CFMI).

CFMI er et joint-venture mellem GE Aviation og Safran Aircraft Engines i Villaroche i Frankrig og Cincinnati, Ohio i USA.

CFM International CFM56 motoren er en high-bypass turbofan motor, der udvikler et lufttryk på 82 til 150 kilonewton.

CFMI er et joint-venture selskab bestående af GE Aviation, der er en afdeling af General Electric Company (GE) i USA og det franske selskab Safran Aircraft Engines, der tidligere var kendt som Snecma, der ejes af Safran S.A., Paris i Frankrig.

Begge selskaber leverer komponenter til motoren og begge selskaber har hver sin produktionslinje i henholdsvis Villaroche i Frankrig og i Evendale, Ohio i USA.

GE Aviation producerer og leverer højtryks-kompressor, forbrændingskammer og højtryksturbine til motoren, mens Snecma producerer fan-blade, gear, udstødning og en lavtryks-kompressor.

Endelig producerer Avio Avio S.p.A. fabrikkerne i Torino, Italien enkelte dele til motoren.

CFM International CFM56 er i dag en af de mest anvendte turbofan flymotorer på verdensplan.

Ikke en eneste ordre

CFM56/F-108 motoren blev første gang testet i 1974.

Efter fem år – i 1979 – havde joint-venture selskabet ikke modtaget en eneste ordre på den nye motor og selskabet var meget tæt på en opløsning.

Både selskab og motor blev reddet da bla. Delta Airlines og United Airlines valgte CFM56 motoren som erstatning for de forældede motorer selskaberne benyttede på deres DC-8 fly.

Kort tid efter valgte det amerikanske militær også at udskifte Pratt & Whitney J57 motorerne på USAFs flåde af KC-135 Stratotanker med CFM56 / F108 motoren.

Det amerikanske luftvåben, USAF er i dag selskabets største kunde.

Læs også disse artikler

Westinghouse J34 - flyvere.dk

Westinghouse J34

Westinghouse J34 var en turbojet motor, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne.

BMW 801 - flyvere.dk

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische

Progress D-18T turbofan - flyvere.dk

Progress D-18T

Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau. Motoren

Specifikationer

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier