Pratt & Whitney J57, eller JT3C, var en axial-flow turbojetmotor, der blev udviklet af Pratt & Whitney i USA i begyndelsen af 1950’erne.
J57 var den første amerikansk producerede turbojet motor med en trykkraft på 10.000 lbf/45 kN.
J57 / JT3C motoren blev videreudviklet til J75 / JT4A turbojet, JT3D / TF33 turbofan og PT5 / T57 turboprop.
J57 motoren var en videreudvikling af Pratt & Whitneys XT45 (PT4) turboprop motor, der oprindelig var tiltænkt som motor til Boeings nye store strategiske bombefly Boeing XB-52.
Eftersom specifikationerne til B-52 bombeflyet blev udvidet blev også den oprindelige turboprop motor videreudviklet til JT3 turbojet motoren.
Skrøbelige titanium-legeringer
Flere dele af J57 motoren bestod af titanium legeringer, (det gælder for stort set alle jetmotorer), der medførte dannelse af revner og sprækker i delene.
Problemet er kendt som Hydrogen-Induced Cracks (HIC).
Det opstår når titanium-lgeringer udsættes for brint, enten i løbet af produktionen eller fra det omgivende miljø, f.eks. i vand eller luft.
I 1950’erne var problemet ikke fuldt ud afdækket og forstået.
Det er det stadig ikke, men det lykkedes fabrikanter, at udvikle (top-hemmelige) titanium legeringer til militære fly og motorer, der bedre tåler brint-påvirkninger.

I 1952 vandt J57 motorens ‘opfinder’, chef ingeniøren hos United Aircraft Corp., Leonard S. Hobbs, det prestigefyldte Collier Trophy, der uddeles af The National Aeronautic Association of the United States (NAA), for udviklingen af Pratt & Whitney J57 turbojet motoren.
I april 1952 fløj en Boeing B-52 prototype for første gang med 8 J57 turbojetmotorer.
Den 25. maj 1953 opnåede en YF-100A, også kendt som North American F-100 Super Sabre med en J57 motor, Mach 1 på sin første flyvning.
Motoren blev foretrukket af U. S. Air Force til en lang række fly:
- Boeing B-52 Stratofortress
- Boeing C-135 Stratolifter
- KC-135 Stratotanker
- North American F-100 Super Sabre
- McDonnell F-101 Voodoo
- Convair F-102 Delta Dagger
- Douglas F4D Skyray,
- Douglas A3D Skywarrior
- Ling-Temco-Vought F8U Crusader
- Lockheed U-2 rekognosceringsfly og
- Northrop SM-62 Snark missilet var alle på et tidspunkt udstyret med J57 / JT3C motoren.
JT3-versionen var den civile udgave af J57 til kommercielt brug i passager- og transportfly som
- Boeing 707-120
- Boeing 720
- Douglas DC-8-10.
Der er blevet produceret i alt 21.170 eksemplarer af motoren i perioden 1951 til 1965.