Pratt & Whitney JT3C (1953) Flugausstellung Hermeskeil, Tyskland. Foto: Alf van Beem. CC0 1.0

Pratt & Whitney J57/JT3C

Pratt & Whitney J57, eller JT3C, var en axial-flow turbojetmotor, der blev udviklet af Pratt & Whitney i USA i begyndelsen af 1950’erne.

J57 var den første amerikansk producerede turbojet motor med en trykkraft på 10.000 lbf/45 kN.

J57 / JT3C motoren blev videreudviklet til J75 / JT4A turbojet, JT3D / TF33 turbofan og PT5 / T57 turboprop.

J57 motoren var en videreudvikling af Pratt & Whitneys XT45 (PT4) turboprop motor, der oprindelig var tiltænkt som motor til Boeings nye store strategiske bombefly Boeing XB-52.

Eftersom specifikationerne til B-52 bombeflyet blev udvidet blev også den oprindelige turboprop motor videreudviklet til JT3 turbojet motoren.

Skrøbelige titanium-legeringer

Flere dele af J57 motoren bestod af titanium legeringer, (det gælder for stort set alle jetmotorer), der medførte dannelse af revner og sprækker i delene.

Problemet er kendt som Hydrogen-Induced Cracks (HIC).

Det opstår når titanium-lgeringer udsættes for brint, enten i løbet af produktionen eller fra det omgivende miljø, f.eks. i vand eller luft.

I 1950’erne var problemet ikke fuldt ud afdækket og forstået.

Det er det stadig ikke, men det lykkedes fabrikanter, at udvikle (top-hemmelige) titanium legeringer til militære fly og motorer, der bedre tåler brint-påvirkninger.

Pratt & Whitney J57 - flyvere.dk
HIC – Hydrogen-Induced Cracks – revnedannelse i metaller og stål. Foto: CEphoto, Uwe Aranas. CC BY-SA 4.0

I 1952 vandt J57 motorens ‘opfinder’, chef ingeniøren hos United Aircraft Corp., Leonard S. Hobbs, det prestigefyldte Collier Trophy, der uddeles af The National Aeronautic Association of the United States (NAA), for udviklingen af Pratt & Whitney J57 turbojet motoren.

I april 1952 fløj en Boeing B-52 prototype for første gang med 8 J57 turbojetmotorer.

Den 25. maj 1953 opnåede en YF-100A, også kendt som North American F-100 Super Sabre med en J57 motor, Mach 1 på sin første flyvning.

Motoren blev foretrukket af U. S. Air Force til en lang række fly:

  • Boeing B-52 bombefly
  • Boeing C-135 Stratolifter
  • KC-135 Stratotanker
  • North American F-100 Super Sabre
  • McDonnell F-101 Voodoo
  • Convair F-102 Delta Dagger
  • Douglas F4D Skyray,
  • Douglas A3D Skywarrior
  • Ling-Temco-Vought F8U Crusader
  • Lockheed U-2 rekognosceringsfly og
  • Northrop SM-62 Snark missilet var alle på et tidspunkt udstyret med J57 / JT3C motoren.

JT3-versionen var den civile udgave af J57 til kommercielt brug i passager- og transportfly som Boeing 707-120, Boeing 720 og Douglas DC-8-10.

Der er blevet produceret i alt 21.170 eksemplarer af motoren i perioden 1951 til 1965.

Læs også disse artikler

Westinghouse J34 - flyvere.dk

Westinghouse J34

Westinghouse J34 var en turbojet motor, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne.

BMW 801 - flyvere.dk

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische

Progress D-18T turbofan - flyvere.dk

Progress D-18T

Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau. Motoren

Specifikationer

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier