Pratt & Whitney JT3C (1953) Flugausstellung Hermeskeil, Tyskland. Foto: Alf van Beem. CC0 1.0

Pratt & Whitney J57/JT3C

Pratt & Whitney J57, eller JT3C, var en axial-flow turbojetmotor, der blev udviklet af Pratt & Whitney i USA i begyndelsen af 1950’erne.

J57 var den første amerikansk producerede turbojet motor med en trykkraft på 10.000 lbf/45 kN.

J57 / JT3C motoren blev videreudviklet til J75 / JT4A turbojet, JT3D / TF33 turbofan og PT5 / T57 turboprop.

J57 motoren var en videreudvikling af Pratt & Whitneys XT45 (PT4) turboprop motor, der oprindelig var tiltænkt som motor til Boeings nye store strategiske bombefly Boeing XB-52.

Eftersom specifikationerne til B-52 bombeflyet blev udvidet blev også den oprindelige turboprop motor videreudviklet til JT3 turbojet motoren.

Skrøbelige titanium-legeringer

Flere dele af J57 motoren bestod af titanium legeringer, (det gælder for stort set alle jetmotorer), der medførte dannelse af revner og sprækker i delene.

Problemet er kendt som Hydrogen-Induced Cracks (HIC).

Det opstår når titanium-lgeringer udsættes for brint, enten i løbet af produktionen eller fra det omgivende miljø, f.eks. i vand eller luft.

I 1950’erne var problemet ikke fuldt ud afdækket og forstået.

Det er det stadig ikke, men det lykkedes fabrikanter, at udvikle (top-hemmelige) titanium legeringer til militære fly og motorer, der bedre tåler brint-påvirkninger.

HIC Hydrogen-Induced Cracks – revnedannelse i metaller og stål. Foto: CEphoto, Uwe Aranas. CC BY-SA 4.0

I 1952 vandt J57 motorens ‘opfinder’, chef ingeniøren hos United Aircraft Corp., Leonard S. Hobbs, det prestigefyldte Collier Trophy, der uddeles af The National Aeronautic Association of the United States (NAA), for udviklingen af Pratt & Whitney J57 turbojet motoren.

I april 1952 fløj en Boeing B-52 prototype for første gang med 8 J57 turbojetmotorer.

Den 25. maj 1953 opnåede en YF-100A, også kendt som North American F-100 Super Sabre med en J57 motor, Mach 1 på sin første flyvning.

Motoren blev foretrukket af U. S. Air Force til en lang række fly:

JT3-versionen var den civile udgave af J57 til kommercielt brug i passager- og transportfly som

Der er blevet produceret i alt 21.170 eksemplarer af motoren i perioden 1951 til 1965.

Specifikationer:

Producent:Pratt & Whitney
Produktionsår:1960 - 1985
Antal produceret:14.750
Type:Turbojet
Længde:3,93 m.
Diameter:0,99 m.
Vægt: (tør)1.905 kg
Max. tryk :12,030 lbf - 53.5 kN
Tryk ratio:12,5:1
Brændstoftype:ATF
Anvendelse:Militære fly:
Boeing B-52 bombefly
Boeing C-135 Stratolifter
KC-135 Stratotanker
North American F-100 Super Sabre
McDonnell F-101 Voodoo
Convair F-102 Delta Dagger
Douglas F4D Skyray,
Douglas A3D Skywarrior
Ling-Temco-Vought F8U Crusader
Lockheed U-2 rekognosceringsfly

Civile fly:
Boeing 707
Boeing 720
Douglas DC-8

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII