Airbus A330 - flyvere.dk

Thomas Cook Airbus A330. Foto: Eddie Maloney. CC BY-SA 2.0

Airbus A330

Airbus A330 er et europæisk to-motoret wide-body twin-jet passagerfly udviklet af Airbus i 1980’erne og produceret siden 1992.

Allerede i 1970’erne, da Airbus havde præsenteret sit første jet passagerfly Airbus A300, blev de første planer lagt for videreudvikling af A300.

Det skete først gennem en række projekterede derivater af den oprindelige A300 model med betegnelsen A300B1 til A300B11.

I midten af 1970’erne begyndte Airbus udviklingen af derivatet A300B9, der var projektbetegnelsen for det, der skulle blive til A330.

Derivatet A300B11, der blev til det fire-motorede Airbus A340 blev udviklet samtidig af Airbus.

De to modeller deler mange komponenter.

Fly-by-wire teknologi og glascockpit, der først blev introduceret på Airbus A320, bruges også på både A330 og A340.

Ligesom vingedesignet for de to fly er nærmest identisk.

Tre forskellige motor fabrikanter leverer motorer til flyet: General Electric CF6, Pratt & Whitney PW4000 og Rolls-Royce Trent 700.

Roll-out fandt sted den 14. oktober 1992 og flyet fløj første gang den 2. november.

Den første version A330-300 fløj første gang i november 1992 og blev indsat som almindeligt passagerfly hos Air Inter i januar 1994.

Flyet var det største to-motorede fly i flyvningens historie frem til lanceringen af Boeing 777 i 1994.

Pludselige motorstop

Rolls-Royce Trent 700 motorerne på flyselskabet Cathay Pacifics A330-fly blev i 1996 og 1997 ramt af flere pludselig motorstop under flyvning.

Det gjorde det nødvendigt at give alle Cathay Pacifics A330-fly flyveforbud i en længere periode.

A330-200

Efter et fald i salget af A330-300 modellen og konkurrence fra Boeings 767-300ER samt krav om bedre rækkevidde og mindre kapacitet fra flyselskaberne, udviklede Airbus den kortere A330-200 version i 1998.

A330-200-versionen har næsten 10% lavere driftsomkostninger end Boeing 767-300ER.

A330-200 fløj første gang den 13. august 1997.

Airbus A330 er siden blevet udviklet i flere versioner, blandt andet fragtversionen A330-200F og Airbus A330 MRTT, der er et militært tankfly til lufttankning.

Specifikationer:

Besætning:2 (cockpit)
Passagerer:246
Længde:58,82 m
Kabine bredde:5,64 m.
Vingefang:60,3 m
Vinge areal:361,6 m2
Højde: (haleror)17,39 m
Lastkapacitet:49.400 kg
Cruise hastighed:mach 0.82 ~ 871 km/t.
Rækkevidde:13.450 km
Motorer:2 x Pratt & Whitney PW4000 eller
2 x General Electric CF6 eller
2 x Rolls-Royce Trent 700

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII