Airbus A380 er et fire-motoret wide-body jet passagerfly med to passagerdæk i hele flyets længde.

Flyet er udviklet og produceres af Airbus, der (nu) har sit hovedkvarter i Leiden i Holland.

Airbus A380 er verdens største passagerfly og er et såkaldt UHCA (ultra-high-capacity airliner) passagerfly.

Producenter af flydele spredt over hele verden bidrager til produktionen af A380.

Flyets store strukturelle elementer produceres i Frankrig, Tyskland, Spanien og Storbritannien.

Rolls-Royce, Safran, United Technologies og General Electric er de største leverandører til produktionen af A380.

Flyet blev sat i drift den 25. oktober 2007 og det første fly blev leveret til Singapore Airlines 15. oktober 2007.

Flyet blev præsenteret første gang i Toulouse d. 18. januar 2005.

Den første flyvning med A380 fandt sted d. 27. april 2005.

En betinget succes fra begyndelsen

Airbus A380 er taget i brug af adskillige flyselskaber over hele verden.

Lufthansa, Emirates Airlines, Singapore Airlines, Air France, Qantas, Virgin Atlantic, Qatar Airways og flere andre flyselskaber har indkøbt A380.

Flyet leveres i to udgaver:

  • A380-800 med plads til 555 passagerer fordelt på tre klasser og med en rækkevidde på 14.800 km.
  • A380-800F, som er et rent fragtfly, der kan fragte 150 ton over 10.400 km.

Airbus har med A380 fortsat med at indrette cockpittet, så det ligner deres tidligere modeller så meget som muligt.

Hermed ønsker Airbus at reducere omkostningerne forbundet med oplæring af piloter samt at øge sikkerheden, da mandskabet kan nøjes med at forholde sig til et sæt af procedurer for, hvordan deres fly skal håndteres.

Prisen for et A380 var i 2015 lidt over 3 mia. DKK.

Airbus A300-600ST (Super Transporter) – Beluga

På grund af sektionernes størrelse transporteres de til samlehallen Jean-Luc Lagardère i Toulouse i Frankrig ved hjælp af specialiseret vej- og vandtransport.

De største dele til A380 transporteres med Airbus A300-600ST Beluga transportflyet.

Airbus Beluga - flyvere.dk
Airbus A300-600ST (Super Transporter) eller Beluga. Foto: Don-vip. CC BY-SA 3.0

Produktion stopper

Airbus meddelte i februar 2019 at Airbus indstiller produktionen af Airbus A380.

Det er ganske enkelt for dyrt at fortsætte produktionen af et gigantfly som A380.

Beslutningen blev truffet efter salgstallene for A380 flyet havde vist sig at være langt under Airbus egne salgs-estimater.

Den største aftager af A380 flyselskabet Emirates har reduceret sin bestilling af A380 fly med 39 fly.

Emirates modtager det sidste eksemplar i 2021.

Herefter lukker Airbus for produktionen af mega-flyet.

Tidligere Airbus CEO Tom Enders siger i en pressemeddelelse fra Airbus at selvom det er både trist og smertefuldt, at “the King of the Skies” nu ikke længere skal produceres, så vil der flyve Airbus A380 fly i mange år endnu.

Flyet er “an outstanding engineering and industrial achievement“, siger Tome Enders.

Grænser for størrelsen på megafly

A380’eren kan transportere mellem 500 og 800 mennesker af gangen.

Det har vist sig sværere for flyselskaberne at fylde et fly, der kan transportere så mange passagerer på en gang.

Derfor har A380’eren tabt markedsandele til de nye mindre Airbus og Boeing passagerfly med stort set samme rækkevidde, et mindre brændstofforbrug og samme grundlæggende komfort.

Ingen cargo version

Cargo versionen Airbus A380F ville blive næsten umulig af få gjort rentabel i drift.

Airbus valgte i 2015 helt at fjerne cargo versionen fra sit katalog.

Det ironiske er at en rentabel cargo version af megaflyet ville muligvis have gjort flyet mere interessant for de store transport flyselskaber.