Næsten samtidig med Boeing 747 Jumbo Jets 50 års jubilæum har Airbus meddelt, at Airbus stopper produktionen af A380.
Den aktuelle årsag til at Airbus nu trækker stikket på A380’eren er, at flyselskabet Emirates har annulleret en bestilling på i alt 53 Airbus A380.
Emirates har ændret sin ordre til kun at omfatte 14 eksemplarer af A380 sammen med en ny bestilling på 40 Airbus A330-900 og 30 Airbus A350-900.
Airbus CEO Tom Enders siger i en Airbus udtalelse:
“As a result of this decision we have no substantial A380 backlog and hence no basis to sustain production, despite all our sales efforts with other airlines in recent years.
This leads to the end of A380 deliveries in 2021.“
Tom Enders, Airbus
En skæbne som Concorde
Selvom Airbus i dag meddeler, at det er Emirates annullering af deres oprindelige ordre, der er den direkte årsag til at Airbus stopper produktion af A380, så har flyet aldrig opnået nogen kommerciel succes som civilt mega-fly.
A380 projektet har været plaget af forsinkelser og budget overskridelser i milliardklassen.
I 2006 havde Airbus derfor underskud for første (og hidtil eneste) gang i selskabets historie.
Salgstallene for A380 har kun nået en brøkdel af Airbus egne forudsigelser.
Derfor ser ud til at Airbus A380 har lidt noget af den samme kommercielle skæbne som Concorde.
Ligesom Concorde har A380 flyet ikke fået overbevist flyselskaberne om sit potentiale og sin relevans.
Der er (åbenbart) ikke et marked for meget dyre flyrejser i vild luksus – uanset om flyet tilbyder supersonisk hastighed eller flysæder, der i i nogle tilfælde kan sammenlignes med en lille luksuslejlighed.
Kun en brøkdel solgt
Airbus har for alvor ramt ved siden af i selskabets forudsigelser af hvor stort et salg, der ville være i et civilt mega-passagerfly.
Det er kun solgt en brøkdel A380 fly i forhold til Airbus egne estimater og markedsforudsigelser.
Airbus regnede med et salgstal på godt 1.500 eksemplarer af A380, men det er kun blevet til 234 leverede eksemplarer af flyet.
Airbus alt for optimistiske – for ikke at sige urealistiske – skøn over Airbus A380s salgbarhed får nu selskabet til at lukke for produktionen kun 18 år efter flyet blev introduceret.
En flyvende elefant – ikke en Jumbo Jet
Airbus A 380 er et flyvende monstrum, der bruges til at betjene de største lufthavne, de såkaldte mega-hubs, rundt om i verden.
Adskillige lufthavne har brugt millioner på ombygninger og udvidelser for at kunne modtage A380.
Nogle gange for at A380 kunne lande og lette en enkelt gang ugentligt.
Der er især tre forhold, der gør Airbus A380 til en flyvende elefant og ikke en Jumbo Jet.
De tre årsager er alle medvirkende til at Airbus stopper produktionen af A380.
Et dyrt fly – både at producere, indkøbe og flyve med…
Et Airbus A380 kostede i 2016 lige under en halv milliard dollars i indkøb.
På grund af forhandlede rabatter med flyselskaberne blev flyet ofte solgt langt under listeprisen.
Forsinkelser og budget overskridelser gjorde A380’erens samlede udviklingsomkostninger astronomiske.
Blandt andet derfor blev A380 aldrig til en god forretning for Airbus – ligesom Concorde ikke var det
A380 er for stor
Det har vist sværere end først antaget at fylde et fly, der kan transportere mellem 500 og 800 mennesker af gangen.
Derfor har A380’eren tabt markedsandele til de nye mindre Airbus og Boeing passagerfly med stort set samme rækkevidde, mindre brændstof forbrug og den samme grundlæggende komfort.
Ingen cargo version
Cargo versionen Airbus A380F ville blive næsten umulig af få gjort rentabel i drift.
Airbus valgte i 2015 helt at fjerne cargo versionen fra sit katalog.
En rentabel cargo version af megaflyet ville muligvis netop kunnet have gjort flyet mere interesanet for de store transportvirksomheder.
Flyet rummer for få muligheder
Til forskel fra Boeing 747 findes Airbus A380 kun i en passagerfly udgave.
Airbus har ikke udviklet A380 flyet til også at kunne fungere som et transportfly.
Det er specielt på dette punkt, at A380’eren har tabt slaget om at være ‘Queen of the Skies’.
Med en formidabel forudseenhed besluttede Boeing i sin tid at udvikle deres 747’er til hurtigt og nemt at kunne omstilles fra passagerfly til transport fly.
Det kunne gøres uden at ændre noget ved flyets fuselage (flykroppen).
1970’ernes økonomiske nedgangsperiode, hvor Boeing 747 så ud til at skulle lide den samme skæbne som A380, lykkedes det for Boeing at fastholde markedsandele ved også at markedsføre 747’eren som et cargo fly.
Less is more
Det var en fatal brøler, at Airbus fastholdt ideen om et statisk civilt megafly, der rummer så få omstillingsmuligheder, som det er tilfældet med Airbus A380.
Både Airbus egne og Boeings nye mindre to-motorede langtrækkende wide-body passagerfly har vist sig som konkurrencedygtige alternativer til luftens megafly.
Boeings 787 Dreamliner er en salgssucces for Boeing med 789 leverede fly og 632 bestillinger frem til januar 2019. 1
Airbus A350 widebody passagerfly, der er en direkte konkurrent til Boeings Dreamliner, er frem til januar 2019 blevet leveret i 240 eksemplarer med 894 ordrer. 2
1: Boeing 787: Orders and Deliveries (updated monthly). The Boeing Company.
2: Airbus: Orders and Deliveries – commercial aircraft. Airbus.