Boeing 747 50 års jubilæum - flyvere.dk

Foto: Wikimedia commons.

Boeing 747 50 års jubilæum

Kategori: Nyheder

Tags: Boeing, Jumbo Jet

Flyentusiaster over hele verden fejrer Boeing 747 50 års jubilæum

Den 9. februar 2019 var det 50 år siden den første Boeing 747 Jumbo Jet prototype fløj første gang

Det skete da Boeing 747 Superjet, som 747’eren først blev kaldt, lettede fra Paine Field flyvepladsen i nærheden af byen Everett i staten Washington i USA.

Allerede 2. september samme år leverede Boeing det første eksemplar af sin nye Jumbo jet til flyselskabet Pan American.

Boeing 747 blev indsat i rutetrafik hos Pan American d. 22. januar 1970 på ruten mellem New York og London.

Boeing 747 havde med sin meget store passagerkapacitet præcis det potentiale, som de store flyselskaber efterspurgte i slutningen af 1960’erne og starten af 1970’erne..

Resten er flyhistorie og ‘the Queen of the Skies‘ har nu fløjet i mere end 50 år.

Boeing 747 roll-out 30. september 1968 - flyvere.dk
Boeing 747 roll out 30. september 1968. Foto: © SAS Scandinavian Airlines – Public domain.

Boeing 747 roll-out 30. september 1968

En samlet verdenspresse var tilstede ved Boeing 747 roll-out.

Der var også repræsentanter for 26 flyselskaber , der havde afgivet forudbestillinger på Jumbo Jet.

Begivenheden fandt sted udenfor Boeings samlefabrik i Everett i staten Washington i USA.

Video: 747: 50 Years of Flight

Video: 747: 50 Years of Flight – © boeing.com.

Dårlig start

Boeing 747 Jumbo Jet fik ikke den bedste debut som nyt stort mega-fly.

Pan Ams første New York – London flyvning måtte udsættes i 6 timer på grund en motorfejl på den første Jumbo.

Det forsinkede afgangen med 6 timer før Pan Am havde et erstatningsfly klar.

Frem til midten af 1972 solgte Boeing kun to 747’ere til udenlandske flyselskaber.

Ingen amerikanske flyselskaber købte den nye Jumbo Jet i næsten tre år.

Selvom Boeing 747 var det mest brændstofeffektive fly målt pr. sæde, så betød en generel recession i starten af 1970’erne at salget af Jumbo Jet gik meget langsomt for Boeing.

1970’ernes oliekrise hjalp heller ikke på salget af Jumbo Jets og mange flyselskaber enten fortrød deres bestillinger eller erstattede Boeing 747 med mindre og mere økonomiske fly.

En skæbne som fragtfly

Oliekrisen betød at mange flyselskaber ombyggede deres Boeing 747 til fragtfly eller solgte dem til de store transportselskaber.

Det var forholdsvis nemt og billigt at omkonfigurere 747’eren til cargoversion.

747’eren var fra starten designet med en fuselage, der hurtigt kunne ombygges til en ren cargo version.

Boeing 747s fuselage viste sig at være et af Boeings mest gennemtænkte og fremtidssikrede flydesigns.

Det gjorde at uanset økonomiske kriser og oliekriser, så overlevede Jumbo Jet som civilt megafly.

Reddede webshopping Boeing 747?

Det nye årtusindes boom i internet handel og online shopping har gjort at Boeing 747 stadig er relevant som et stort civilt transportfly.

Boeing 747 50 års jubilæum ville nok være være blevet til noget – også uden den enorme stigning i onlinehandelen mellem verdens delene – men internethandlen har bidraget til at sikre flyet en fortsat plads på himlen.

Tragiske uheld – en del af 747’erens skæbne

Boeing 747 har desværre også fået en meget mørk skæbne som det fly, der var centrum i to af de værste og mest tragiske hændelser indenfor civil luftfart.

Pan Am Flight 1736 og KLM Flight 4805

Den 27. marts 1977 kolliderede to Boeing 747 jumbojets på startbanen i lufthavnen Los Rodeos Airport på Tenerife på De Kanariske Øer.

Ved ulykken omkom 583 mennesker.

Ulykken er den største flykatastrofe i den civile luftfarts historie, der ikke var et terrorangreb.

Pan Am Flight 103

Terrorhandlingen mod Pan Am Flight 103 over byen Lockerbie i Skotland er et af historiens værste terroranslag mod den civile flytrafik.

Den 21. december, 1988 blev Pan-Am flight 103 fra London til New York udsat for en bombesprængning ombord på det Boeing 747-121, der fløj på Pan Ams rute mellem London og New York.

Flyet styrtede ned i den lille Skotske landsby Lockerbie, hvor alle 259 personer om bord og 11 mennesker på jorden blev dræbt.

Lockerbie angrebet var stærkt medvirkende til at flyselskabet Pan Am kort tid efter gik konkurs.


Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Fokker C.V

Beriev A-50

Beriev A-50

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55

Payen PA-22

Payen PA-22