Antonov An-124 Ruslan, med NATO kaldenavn Condor, er et sovjetisk-russisk tungt langtrækkende fire-motoret strategisk militært tranport jetfly, der blev designet i 1980’erne af Antonov designbureau i Ukraine.
Flyet blev produceret af Aviastar-SP i Ulyanovsk i Rusland og af Antonov Serial Production Plant i Ukraine fra 1982 til 2004.
Antonov An-124 Ruslan er verdens største og tungeste militære transportfly.
Flyet benyttes i dag til både militære og civile formål.
An-124 var i mere end 30 år det transportfly i verden, der kunne lette med den største samlede totalvægt for transportfly.
I dag er flyet kun overgået i totalvægt af Boeings nye 747-8F transportfly og i størrelse af Antonov An-225 Mriya.
An-124 blev produceret på to forskellige flyfabrikker.
Af Antonov på virksomhedens Antonov Serial Production Plant, der tidligere hed AVIANT, i Kiev i Ukraine og af virksomheden Aviastar-SP i Ulyanovsk i det daværende Sovjetunionen, nu Rusland.
Ukraine og Rusland blev i 2008 enige om en aftale om at genoptage produktionen af Antonov An-124 Ruslan.
Dårligt forhold mellem Ukraine og Rusland spænder ben for fornyet produktion
I 2009 meddelte Antonovs russiske partner i aftalen PJSC United Aircraft Corporation (UAC) at i perioden fra 2009 til 2012 ville virksomheden ikke producere Antonov An-124 Ruslan. 1
På det tidspunkt lige efter finanskrisen i 2008 var mange flyproducenter tvunget til nedskæringer og ændringer af deres produktionspaner.
På grund af den tiltagende spænding og senere egentlige krigstilstand mellem Ukraine og Rusland meddelte Ruslands Industri- og Handelsministerium i 2014 at den russiske produktion af An-124 Ruslan var indstillet.
Ny russisk-produceret udgave: An-124-102 Slon
På MAKS Air Show i 2017 offentliggjorde det russsiske test- og udviklingsinstitut TsAGI, et ny-designet fly An-124-102 Slon (elefant).
Flyets design er baseret på Antonov An-124-100.
Det er meningen at flyet skal produceres på Aviastar-SP fabrikkerne i Ulyanovsk i Rusland.
Flyet bliver større end den oprindelige Antonov An-124 model og kan transportere mere gods og en deraffølgende større bruttovægt.
Flyet skal have de nye russiske Aviadvigatel PD-35 turbofan motorer.
Der er foreløbig planlagt produktion af to eksemplarer af det nye An-124-102 Slon
1: Kilde: Flight International 5. juli 2009