Antonov An-124 Ruslan - flyvere.dk

Antonov An-124-100 letter fra Helsinki-Vantaa i Finland. Foto: Antti Havukainen. CC BY-SA 3.0

Antonov An-124 Ruslan

Antonov An-124 Ruslan, med NATO kaldenavn Condor, er et sovjetisk-russisk tungt langtrækkende fire-motoret strategisk militært tranport jetfly, der blev designet i 1980’erne af Antonov designbureau i Ukraine.

Flyet blev produceret af Aviastar-SP i Ulyanovsk i Rusland og af Antonov Serial Production Plant i Ukraine fra 1982 til 2004.

Antonov An-124 Ruslan er verdens største og tungeste militære transportfly.

Flyet benyttes i dag til både militære og civile formål.

An-124 var i mere end 30 år det transportfly i verden, der kunne lette med den største samlede totalvægt for transportfly.

I dag er flyet kun overgået i totalvægt af Boeings nye 747-8F transportfly og i størrelse af Antonov An-225 Mriya.

An-124 blev produceret på to forskellige flyfabrikker.

Af Antonov på virksomhedens Antonov Serial Production Plant, der tidligere hed AVIANT, i Kiev i Ukraine og af virksomheden Aviastar-SP i Ulyanovsk i det daværende Sovjetunionen, nu Rusland.

Ukraine og Rusland blev i 2008 enige om en aftale om at genoptage produktionen af Antonov An-124 Ruslan.

Dårligt forhold mellem Ukraine og Rusland spænder ben for fornyet produktion

I 2009 meddelte Antonovs russiske partner i aftalen PJSC United Aircraft Corporation (UAC) at i perioden fra 2009 til 2012 ville virksomheden ikke producere Antonov An-124 Ruslan. 1

På det tidspunkt lige efter finanskrisen i 2008 var mange flyproducenter tvunget til nedskæringer og ændringer af deres produktionspaner.

På grund af den tiltagende spænding og senere egentlige krigstilstand mellem Ukraine og Rusland meddelte Ruslands Industri- og Handelsministerium i 2014 at den russiske produktion af An-124 Ruslan var indstillet.

Ny russisk-produceret udgave: An-124-102 Slon

På MAKS Air Show i 2017 offentliggjorde det russsiske test- og udviklingsinstitut TsAGI, et ny-designet fly An-124-102 Slon (elefant).

Flyets design er baseret på Antonov An-124-100.

Det er meningen at flyet skal produceres på Aviastar-SP fabrikkerne i Ulyanovsk i Rusland.

Flyet bliver større end den oprindelige Antonov An-124 model og kan transportere mere gods og en deraffølgende større bruttovægt.

Flyet skal have de nye russiske Aviadvigatel PD-35 turbofan motorer.

Der er foreløbig planlagt produktion af to eksemplarer af det nye An-124-102 Slon

1: Kilde: Flight International 5. juli 2009

Specifikationer:

Producent:Antonov
Produktionsår:1982 - 2004
Antal produceret:55
Besætning:6
Passagerer:88 (på øvre dæk)
Egenvægt:181.000 kg.
Max TOW:402.000 kg.
Længde:69,1 m.
Vingefang:73,3 m.
Højde: (haleror)21 m.
Vingeareal:628 m2
Lastkapacitet:150.000 kg.
Cruise hastighed:865 km/t.
Rækkevidde:3.700 km. (fuldt lastet) - 11.500 km. (40.000 kg. gods)
Motorer:4 x ZMKB Progress D-18 turbofan.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII