Antonov An-124 Ruslan - flyvere.dk

Antonov An-124-100 letter fra Helsinki-Vantaa i Finland. Foto: Antti Havukainen. CC BY-SA 3.0

Antonov An-124 Ruslan

Antonov An-124 Ruslan, med NATO kaldenavn Condor, er et sovjetisk-russisk tungt langtrækkende fire-motoret strategisk militært tranport jetfly, der blev designet i 1980’erne af Antonov designbureau i Ukraine.

Flyet blev produceret af Aviastar-SP i Ulyanovsk i Rusland og af Antonov Serial Production Plant i Ukraine fra 1982 til 2004.

Antonov An-124 Ruslan er verdens største og tungeste militære transportfly.

Flyet benyttes i dag til både militære og civile formål.

An-124 var i mere end 30 år det transportfly i verden, der kunne lette med den største samlede totalvægt for transportfly.

I dag er flyet kun overgået i totalvægt af Boeings nye 747-8F transportfly og i størrelse af Antonov An-225 Mriya.

An-124 blev produceret på to forskellige flyfabrikker.

Af Antonov på virksomhedens Antonov Serial Production Plant, der tidligere hed AVIANT, i Kiev i Ukraine og af virksomheden Aviastar-SP i Ulyanovsk i det daværende Sovjetunionen, nu Rusland.

Ukraine og Rusland blev i 2008 enige om en aftale om at genoptage produktionen af Antonov An-124 Ruslan.

Dårligt forhold mellem Ukraine og Rusland spænder ben for fornyet produktion

I 2009 meddelte Antonovs russiske partner i aftalen PJSC United Aircraft Corporation (UAC) at i perioden fra 2009 til 2012 ville virksomheden ikke producere Antonov An-124 Ruslan. 1

På det tidspunkt lige efter finanskrisen i 2008 var mange flyproducenter tvunget til nedskæringer og ændringer af deres produktionspaner.

På grund af den tiltagende spænding og senere egentlige krigstilstand mellem Ukraine og Rusland meddelte Ruslands Industri- og Handelsministerium i 2014 at den russiske produktion af An-124 Ruslan var indstillet.

Ny russisk-produceret udgave: An-124-102 Slon

På MAKS Air Show i 2017 offentliggjorde det russsiske test- og udviklingsinstitut TsAGI, et ny-designet fly An-124-102 Slon (elefant).

Flyets design er baseret på Antonov An-124-100.

Det er meningen at flyet skal produceres på Aviastar-SP fabrikkerne i Ulyanovsk i Rusland.

Flyet bliver større end den oprindelige Antonov An-124 model og kan transportere mere gods og en deraffølgende større bruttovægt.

Flyet skal have de nye russiske Aviadvigatel PD-35 turbofan motorer.

Der er foreløbig planlagt produktion af to eksemplarer af det nye An-124-102 Slon

1: Kilde: Flight International 5. juli 2009

Specifikationer:

Producent:Antonov
Produktionsår:1982 - 2004
Antal produceret:55
Besætning:6
Passagerer:88 (på øvre dæk)
Egenvægt:181.000 kg.
Max TOW:402.000 kg.
Længde:69,1 m.
Vingefang:73,3 m.
Højde: (haleror)21 m.
Vingeareal:628 m2
Lastkapacitet:150.000 kg.
Cruise hastighed:865 km/t.
Rækkevidde:3.700 km. (fuldt lastet) - 11.500 km. (40.000 kg. gods)
Motorer:4 x ZMKB Progress D-18 turbofan.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII