Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau.
Motoren er blevet produceret af Motor Sich i Zaporizhia i Ukraine siden 1980 i det daværende Sovjetunionen.
Progress D-18T motoren var den første sovjetiske jet motor, der kunne levere en trykkraft på mere end 20.000 kg. svarende til 196 kN.
Motoren benyttes på de flyvende kæmper Antonov An-124 Ruslan og Antonov An-225 Mriya.
Den første test med en D-18T motor i fuld størrelse fandt sted den 19. september 1980.
Motoren blev anvendt første gang på Antonov An-124s jomfruflyvning den 24. december 1982.
I alt 188 eksemplarer af D-18T motoren er leveret med en samlet flyvetid på over 1 million timer.
De første versioner af D-18T motoren var ikke særlig holdbare.
De nye D-18T Serie 3 og D-18T Serie 4, der sidder på Antonov An-124-100, er betydeligt forbedrede i forhold til den oprindelige version.
Serie 3 og 4 motorerne har et modulært design og er udstyret med et tidsvarende digitalt FADEC kontrol- og overvågningssystem.