Antonov An-225 Mriya, med NATO-kaldenavn ‘Cossack’, var et (særdeles) tungt seks-motoret jet transportfly, der blev udviklet af Antonov Design Bureau i Ukraine i 1980’erne, da Ukraine hed Den Sovjet Socialistiske Republik Ukraine i det daværende Sovjetunionen.
Antonov An-225 Mriya var verdens største fly.
Det ukrainske (Антонов Ан-225 Мрія) Mriya betyder ‘drøm eller inspiration’.
Flyet blev specifikt udviklet til transport af det daværende sovjetiske rumfartsprograms Energia booster raketter og Buran rumfærge.
Sekundært blev flyet planlagt som et strategisk transportfly for det sovjetiske luftvåben.
Antonov An-225 var udstyret med 6-motorer af typen Progress D-18T turbofan.
Det er samme motor, som sidder på den mindre 4-motorede Antonov An-124.
En enorm lasteevne
Flyet varr verdens største transportfly og anses for det største og tungeste fly, der nogensinde har fløjet regelmæssigt.
An-225 kunne laste 250 tons gods.
Til sammenligning kan Flyvevåbnets Lockheed C-130 Hercules fly laste 17 tons.
An-225 har rekorden både for det tungeste enkeltstykke gods på lidt over 189 tons, der nogensinde er transporteret med fly, og for den tungeste samlede vægt af gods, der nogensinde er transporteret med fly
Kun et eksemplar bygget færdigt
Der er kun blevet bygget et enkelt flyvefærdigt eksemplar af Antonov An-225 Mriya.
Et andet eksemplar blev gjort delvist færdigt og helt opgivet i 1994.
Sovjetunionens sammenbrud og manglende økonomi og ressourcer gjorde det umuligt at færdiggøre flyet.
Der har siden været sat forskellige projekter i gang for at gøre det andet eksemplar af An-225 færdigt – bla. har kinesiske interesser været indblandet i projektet.
Flyet ejes af selskabet Antonov Airlines, der igen er ejet af flyproducenten Antonov.
Selskabet blev stiftet i 1989, da Sovjetunionen forsøgte at tjene penge på dens militære ejendom.
Antonov An-225 Mriya er verdens største fly
An-225 er det største og tungeste fly, der nogensinde er produceret.
Den monstrøse Hughes H-4 Hercules Spruce Goose, der blev udviklet og bygget af Howard Hughes, havde et større vingefang end Mriya.
Spruce Goose lettede kun en gang og fløj ikke mere end et par meter over jorden.
Således er An-225 også det største og tungeste fly, der nogensinde har fløjet regelmæssigt.
Et andet eksemplar af An-225 blev kun halvt færdiggjort, før produktionen stoppede og flyet sendt på lager.
Produktionen blev genoptaget i september 2006, da Antonov Airlines indså, at behovet for An-225’ere var større end bare ét fly.
Bygningen af dette fly blev igen indstillet i 2008.
An-225 har bl.a. været anvendt til at transportere den sovjetiske/russiske rumfærge Buran og en 189 tons tung generator til et kraftværk i Armenien.
An-225 er konstrueret med to halefinner – ellers ville flyet være alt for ustabilt til flyvning med en stor ekstern last, som f.eks. den russiske Buran rumfærge, hvilket var udgangspunktet for udviklingen af Antonov An-225.
An-225 har også gæstet Danmark – og sat endnu en rekord
Antonov An-225 har flere gange landet i Danmark i forbindelse med transport opgaver af særligt tungt eller stort gods til og fra Danmark.
I 2007 landede flyet hos Fighter Wing Skrydstrup for at laste gods og udstyr til de udsendte danske soldater i Afghanistan.
I 2010 transporterede An-225 flyet to vindmøllevinger med en længde på 42,1 meter hver fra Kina til Danmark.
Transporten satte verdensrekord for det længste stykke gods, der er blevet transporteret med et fly.
Opgaven var bestilt af virksomheden LM Wind Power, der skulle teste de to vinger hurtigst muligt.
Mriyas lastrum (cargo bay) er 43,3 meter langt, så de to vinger kunne lige netop få plads i flyets lastrum, men både Mriyas lastrum og de to vindmøllevinger måtte 3D modelleres for at finde frem til hvordan de to vinger skulle placeres i flyet.