Antonov An-22

Antonov An-22 “Antei”, russisk Ан-22 Антей, med NATO kaldenavn “Cock”, er et sovjetisk bygget fire-motoret strategisk militært turboprop transportfly.

Flyet er designet og produceret i begyndelsen af 1960’erne af Antonov Design Bureau i Kiev i Ukraine.

An-22 er verdens største fire-motorede turboprop transportfly i aktiv tjeneste.

Flyet er samtidig verdens første wide-body transportfly.

Antonov An-22 har fire Kuznetsov NK-12 turboprop motorer med hver et par kontraroterende propeller.

Kuznetsov NK-12 er den kraftigste turboprop motor i verden.

Strategisk behov for lufttransport

An-22 er (endnu) et produkt af den kolde krig og blev udviklet i 1950’erne som et tungt supplement til de mindre Antonov An-8 og Antonov An-12, der blev udviklet samtidig af Sovjetunionen.

Derfor besluttedes det at udvikle et tungt transportfly til strategisk lufttransport af tropper, forsyninger og materiel.

Flyet kan laste og transportere fire BMD-1 panserede mandskabsvogne i modsætning til An-12, der kun kan transportere en enkelt BMD-1.

Antonov An-22 fløj første gang i februar 1965 og blev samme år præsenteret på Paris Air Show.

I lighed med andre sovjetiske flytyper fra 1950’erne og frem, er også An-22 i stand til at lande og lette på korte og ujævne landingsbaner på steder langt fra egentlige luftbaser.

Flyets kraftige turboprop motorer og det forstærkede landingsstel gør det anvendeligt på et ujævnt underlag.

Flyetsstore fuselage er opdelt i en trykkabine til besætning og passagere, mens trykket i flyets lastrum er lavere.

Det gjorde det muligt at bygge lastrum i lettere materialer og at kunne åbne lastrummets bagdøre under flyvning.

Skriv en kommentar