Beriev A-50 med NATO-kaldenavn Mainstay, er et sovjetisk fire-motoret turbofan overvågnings- og varslingsfly, der blev udviklet i 1970’erne i det daværende Sovjetunionen og produceret fra 1978 til 1992.
Flyet er en videreudvikling af det sovjetiske militære transportfly Ilyushin Il-76, og skulle erstatte Tupolev Tu-126, der var en militær overvågnings- og varslingsversion af det sovjetiske passagerfly Tupolev Tu-114.
Beriev A-50 blev indsat i aktiv tjeneste ved det sovjetiske flyvevåben i 1985.
Der er produceret i alt 40 eksemplarer hvoraf der er otte aktive fly i tjeneste nu.
Liana radar
Flyet har en besætning på 15 personer, hvis vigtigste opgave er databearbejdning, der indsamles fra flyets Liana overvågningsradar.
Radaren er placeret i en såkaldt rotodome oven på flyets fuselage.
Den har en diameter på 9 meter med en rækkevidde på 650 kilometer til luftmål og ca. 300 kilometer til jordmål.
Beriev A-50 kan med sin Liana radar spore op til ti jagerfly til enten luft-til-luft bekæmpelse og afvisning eller luft-til-jord angrebsmissioner.
Ny version
Udviklingen af en ny version A-50U af Beriev A-50 blev indledt i 2003.
Beriev A-50U er udstyret med helt nye digitale instrumenter.
De første testflyvninger blev påbegyndt i 2008 og det første eksemplar blev leveret til det russiske flyvevåben i oktober 2011.
Beriev har frem til september 2023 leveret i alt otte eksemparer af den nye 50U version til det russiske flyvevåben.
Ny Vega-M radar
Flyets nye Vega-M radar kan spore op til 150 forskellige målobjekter samtidig.
Større målobjekter som f.ex. skibe kan spores på op til 400 kilometers afstand.