Beriev A-50

Beriev A-50U. Foto: Det russiske forsvarsministerium/ Mil.ru. CC BY 4.0.

Beriev A-50

Beriev A-50 med NATO-kaldenavn Mainstay, er et sovjetisk fire-motoret turbofan overvågnings- og varslingsfly, der blev udviklet i 1970’erne i det daværende Sovjetunionen og produceret fra 1978 til 1992.

Flyet er en videreudvikling af det sovjetiske militære transportfly Ilyushin Il-76, og skulle erstatte Tupolev Tu-126, der var en militær overvågnings- og varslingsversion af det sovjetiske passagerfly Tupolev Tu-114.

Beriev A-50 blev indsat i aktiv tjeneste ved det sovjetiske flyvevåben i 1985.

Der er produceret i alt 40 eksemplarer hvoraf der er otte aktive fly i tjeneste nu.

Liana radar

Flyet har en besætning på 15 personer, hvis vigtigste opgave er databearbejdning, der indsamles fra flyets Liana overvågningsradar.

Radaren er placeret i en såkaldt rotodome oven på flyets fuselage.

Den har en diameter på 9 meter med en rækkevidde på 650 kilometer til luftmål og ca. 300 kilometer til jordmål.

Beriev A-50 kan med sin Liana radar spore op til ti jagerfly til enten luft-til-luft bekæmpelse og afvisning eller luft-til-jord angrebsmissioner.

Ny version

Udviklingen af en ny version A-50U af Beriev A-50 blev indledt i 2003.

Beriev A-50U er udstyret med helt nye digitale instrumenter.

De første testflyvninger blev påbegyndt i 2008 og det første eksemplar blev leveret til det russiske flyvevåben i oktober 2011.

Beriev har frem til september 2023 leveret i alt otte eksemparer af den nye 50U version til det russiske flyvevåben.

Ny Vega-M radar

Flyets nye Vega-M radar kan spore op til 150 forskellige målobjekter samtidig.

Større målobjekter som f.ex. skibe kan spores på op til 400 kilometers afstand.

Specifikationer:

Producent:Beriev / Ilyushin
Produktionsår:1978 - 1992
Antal produceret:40 (8 aktive)
Besætning:15
Længde:
49,59 meter
Vingefang: 50,50 meter
Højde: 14,76 meter
Vinge areal: 300 m2
Tom vægt: 75.000 kg
Max. startvægt: 170.000 kg
Motorer:4 × Soloviev D-30KP turbofan.
Tophastighed: 900 km/t
Rækkevidde:7.500 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII