Beriev A-50

Beriev A-50U. Foto: Det russiske forsvarsministerium/ Mil.ru. CC BY 4.0.

Beriev A-50

Beriev A-50 med NATO-kaldenavn Mainstay, er et sovjetisk fire-motoret turbofan overvågnings- og varslingsfly, der blev udviklet i 1970’erne i det daværende Sovjetunionen og produceret fra 1978 til 1992.

Flyet er en videreudvikling af det sovjetiske militære transportfly Ilyushin Il-76, og skulle erstatte Tupolev Tu-126, der var en militær overvågnings- og varslingsversion af det sovjetiske passagerfly Tupolev Tu-114.

Beriev A-50 blev indsat i aktiv tjeneste ved det sovjetiske flyvevåben i 1985.

Der er produceret i alt 40 eksemplarer hvoraf der er otte aktive fly i tjeneste nu.

Liana radar

Flyet har en besætning på 15 personer, hvis vigtigste opgave er databearbejdning, der indsamles fra flyets Liana overvågningsradar.

Radaren er placeret i en såkaldt rotodome oven på flyets fuselage.

Den har en diameter på 9 meter med en rækkevidde på 650 kilometer til luftmål og ca. 300 kilometer til jordmål.

Beriev A-50 kan med sin Liana radar spore op til ti jagerfly til enten luft-til-luft bekæmpelse og afvisning eller luft-til-jord angrebsmissioner.

Ny version

Udviklingen af en ny version A-50U af Beriev A-50 blev indledt i 2003.

Beriev A-50U er udstyret med helt nye digitale instrumenter.

De første testflyvninger blev påbegyndt i 2008 og det første eksemplar blev leveret til det russiske flyvevåben i oktober 2011.

Beriev har frem til september 2023 leveret i alt otte eksemparer af den nye 50U version til det russiske flyvevåben.

Ny Vega-M radar

Flyets nye Vega-M radar kan spore op til 150 forskellige målobjekter samtidig.

Større målobjekter som f.ex. skibe kan spores på op til 400 kilometers afstand.

Specifikationer:

Producent:Beriev / Ilyushin
Produktionsår:1978 - 1992
Antal produceret:40 (8 aktive)
Besætning:15
Længde:
49,59 meter
Vingefang:50,50 meter
Højde:14,76 meter
Vinge areal:300 m2
Tom vægt:75.000 kg
Max. startvægt:170.000 kg
Motorer:4 × Soloviev D-30KP turbofan.
Tophastighed:900 km/t
Rækkevidde:7.500 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII