Ilyushin Il-76 - flyvere.dk

Voenno-vozdushnye sily Rossii Ilyushin Il-76 2015. Foto: Papas Dos. CC BY 2.0

Ilyushin Il-76

Ilyushin Il-76, med NATO-kaldenavn Candid, er et tungt fire-motoret strategisk sovjetisk/russisk turbofan transportfly.

Flyet er er designet af Ilyushin Design Bureau i Moskva i Rusland i slutningen af 1960’erne og produceret siden 1971.

Ilyushin Il-76 produceres i både militære og civile versioner og blev udviklet som en estatning for Antonov An-12.

Flyet er blevet produceret af Tashkent Aviation Production Association, i Tashkent i Uzbekistan og senere også af Aviastar-SP i Ulyanovsk i Rusland, der producerer en ny opdateret version Ilyushin Il-76MD-90A.

Oprindelig et stort civilt transportfly

Il-76 blev oprindelig planlagt som et stort civilt transportfly, der kunne laste og transportere op til 40 tons gods over en distance på 5.000 kilometer på under seks timer.

Flyet skulle kunne benytte primitive landingsbaner og flyve under meget dårlige vejrforhold, som ved flyvning i Sibirien og Sovjetunionens arktiske områder.

Il-76 har vundet stor udbredelse som kommercielt fragt-og transportfly, især for store eller tunge genstande, der ikke kan transporteres på andre måder.

Det er blevet brugt til civile evakueringsopgaver og til transport af humanitær bistand og katastrofehjælp rundt om i verden.

Flyet blev hurtigt det russiske luftvåbens tunge standard transportfly.

Det kan operere under primitive start- og landingsforhold i fjerne egne overalt i verden.

Militære versioner af Il-76 er blevet brugt i vid udstrækning i både Europa, Asien og Afrika.

Flyet opererer desuden som både tankfly til lufttankning og som kontrol- og kommandofly for det russiske flyvevåben.

Beriev A-50

Beriev A-50 er en videreudvikling af Ilyushin Il-76, der benyttes af det russiske flyvevåben som overvågnings- og varslingsfly.

Den 15. januar 2024 hævdede Ukraines forsvarsstyrker at have nedskudt et Beriev A-50 fly over det Azovske Hav.

Det Azovske Hav er en indsø eller et indhav, der er adskilt fra Sortehavet af Krim halvøen.

Specifikationer:

Producent:Tashkent Aviation Production Association
Aviastar-SP
Produktionsår:1971 -
Antal produceret:960+
Besætning:5
Passagerer:250 (i en ikke-realiseret version)
Længde:
46,59 meter
Vingefang: 50,5 meter
Højde: 14,76 meter
Vinge areal: 300 m2
Tom vægt: 92.000 kg (Il-76MD/TD)
104.000 kg (Il-76MF/TF)
Nyttelast: 42.000 kg - 60.000 kg
Max. startvægt: 170.000 kg - 210.000 kg
Motorer:4 × Soloviev D-30KP turbofan
Tophastighed: 900 km/t
Rækkevidde:4.000 - 5.000 km.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII