Bombardier C Series, nu Airbus A220, er et canadisk to-motoret narrow-body jet passagerfly designet af Bombardier Aviation i begyndelsen af 2000-tallet.
Bombardier C Series blev oprindeligt produceret af Bombardier Aviation.
I 2018 overtog Airbus 50,01% af værdierne i projektet og gennem en rebranding af Bombardiers C Series projektet fortsatte markedsføringen af flyet under navnet Airbus A220.
Den videre udvikling og produktion af Airbus A220 blev overtaget af joint venture selskabet Airbus Canada Limited Partnership.
Flyet blev udviklet i to versioner:
- Bombardier CS100/Airbus A220-100, med plads til 108-133 passagerer.
- Bombardier CS300/Airbus A220-300 med plads til 130 – 160 passagerer.
God modtagelse
Flyet er et topmoderne narrowbody twinjet passagerfly med Pratt & Whitney PW1000G geared turbofan motorer, fly-by-wire flykontrol, vinger i kulfiber kompositmaterialer og en fuselage bygget i en aluminium-lithium legering.
Flyet modtog meget positive reaktioner fra flyselskaber, piloter og passagerer.
Flyselskabet Swiss Air indsatte den 15. juli 2016 som det første selskab Bombardier C Series/Airbus A220 flyet i regelmæssig rutetrafik.
Selskabet roser den eminente brændstoføkonomi, som de nye Pratt & Whitney PW1000G motorer leverer.
Også Swiss Airs passagerer og piloter roser ifølge en Swiss Air pressetalsmand både flyets kabine og støjniveau og håndteringen af flyet under flyvning:
The customer feedback is very positive with the expected remarks concerning the bright cabin, reduced noise, enough leg room and space for hand luggage as well as the comfortable seats.
Also the feedback from our pilots is gratifying. They especially like the intuitive flying experience.
Karin Muller, Swiss Air til Financial Post 24/8 2016
Nye motorer skabte forsinkelser
Den første prototype af Bombardier C Series CS100 fløj første gang den 16. september 2013.
Forud for CS100 flyets jomfruflyvning var gået 10 år med udviklingsstudier, design og test.
I løbet af det første ti-år i 2000 blev projektet flere gange forsinket.
Dels på grund af det, som Bombardier kaldte ‘uspecificerede leverandør forsinkelser’, der dækkede over de problemer, der var med udviklingen af de på det tidspunkt helt nye Pratt & Whitney PW1000G motorer.
Men også egentlige motorhavarier under de første testflyvninger skabte store forsinkelser for præsentationen af flyet.