Bombardier C Series (Airbus A220) - flyvere.dk
Foto: Markus Eigenheer – CC BY-SA 2.0

Bombardier C Series – Airbus A220

Bombardier C Series, nu Airbus A220, er et canadisk to-motoret narrow-body jet passagerfly designet af Bombardier Aviation i begyndelsen af 2000-tallet.

Bombardier C Series blev oprindeligt produceret af Bombardier Aviation.

I 2018 overtog Airbus 50,01% af værdierne i projektet og gennem en rebranding af Bombardiers C Series projektet fortsatte markedsføringen af flyet under navnet Airbus A220.

Den videre udvikling og produktion af Airbus A220 blev overtaget af joint venture selskabet Airbus Canada Limited Partnership.

Flyet blev udviklet i to versioner:

  • Bombardier CS100/Airbus A220-100, med plads til 108-133 passagerer.
  • Bombardier CS300/Airbus A220-300 med plads til 130 – 160 passagerer.

God modtagelse

Flyet er et topmoderne narrowbody twinjet passagerfly med Pratt & Whitney PW1000G geared turbofan motorer, fly-by-wire flykontrol, vinger i kulfiber kompositmaterialer og en fuselage bygget i en aluminium-lithium legering.

Flyet modtog meget positive reaktioner fra flyselskaber, piloter og passagerer.

Flyselskabet Swiss Air indsatte den 15. juli 2016 som det første selskab Bombardier C Series/Airbus A220 flyet i regelmæssig rutetrafik.

Selskabet roser den eminente brændstoføkonomi, som de nye Pratt & Whitney PW1000G motorer leverer.

Også Swiss Airs passagerer og piloter roser ifølge en Swiss Air pressetalsmand både flyets kabine og støjniveau og håndteringen af flyet under flyvning:

The customer feedback is very positive with the expected remarks concerning the bright cabin, reduced noise, enough leg room and space for hand luggage as well as the comfortable seats.

Also the feedback from our pilots is gratifying. They especially like the intuitive flying experience.

Karin Muller, Swiss Air til Financial Post 24/8 2016

Nye motorer skabte forsinkelser

Den første prototype af Bombardier C Series CS100 fløj første gang den 16. september 2013.

Forud for CS100 flyets jomfruflyvning var gået 10 år med udviklingsstudier, design og test.

I løbet af det første ti-år i 2000 blev projektet flere gange forsinket.

Dels på grund af det, som Bombardier kaldte ‘uspecificerede leverandør forsinkelser’, der dækkede over de problemer, der var med udviklingen af de på det tidspunkt helt nye Pratt & Whitney PW1000G motorer.

Men også egentlige motorhavarier under de første testflyvninger skabte store forsinkelser for præsentationen af flyet.

Har du læst disse artikler?

Dassault Falcon 50 - flyvere.dk

Dassault Falcon 50

Dassault Falcon 50 er et langtrækkende tre motoret fransk business tri-jet passagerfly.

Specifikationer

Producent:Bombardier / Airbus
Produktionsår:2012 –
Antal produceret:143 pr. 31. dec. 2020
Besætning:2
Passagerer:A220-100: 100-120 (135 max)
A220-300: 120-150 (160 max)
Længde:35,00 m
Vingefang:35,10 m
Højde:11,50 m
Tom vægt:35.220 kg (A220-100)
37.080 kg. (A220-300)
Max. startvægt:63.100 kg (A220-100)
69.900 kg. (A220-300)
Motorer:Pratt & Whitney PW1500G
Max. hastighed:871 km/t
Cruise hastighed:829 km/t
Rækkevidde:6.297 km (A220-100)
6.204 km (A220-300)
Max. flyvehøjde:12.497 m

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier